Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Treinen

1. Nederland -> België
2. Nederland -> Duitsland
3. België -> Nederland
4. België -> Duitsland


1. Naar België

Over de grens
Tussen Nederland en België zijn tegenwoordig drie treinverbindingen: Roosendaal – Antwerpen, de HSL en Maastricht – Luik. Via Roosendaal rijdt de IC Amsterdam C – Brussel Zuid elk uur, met stops in Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam C, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen C, Mechelen, Brussel-Luchthaven, Brussel Noord en Brussel Centraal. Verder is er ook elk uur de L-trein (stoptrein) Roosendaal – Antwerpen (maandag – vrijdag verder naar Boom – Puurs, in het weekend en op feestdagen verder naar Lokeren).
Op de Hoge Snelheids Lijn Rotterdam (/Breda) – Antwerpen rijden al sinds 2009 de Thalys-treinen Amsterdam Centraal – Schiphol – Rotterdam Centraal – Antwerpen Centraal – Brussel Zuid – Paris Nord.
Op de lijn Maastricht – Luik rijdt eenmaal per uur een stoptrein, met haltes in Randwijck, Eijsden,Wezet/Visé en Bressoux, eindbestemming is in het weekend en op feestdagen station Liège (Luik) Guillemins, in de week wordt doorgereden naar Hasselt via Tongeren.

Treinen in België
Er zijn in België in hoofdzaak twee treintypes: IC (InterCity) en L (Lokaaltrein = stoptrein). Op elke verbinding rijdt tenminste 1 trein per uur, in enkele gevallen 1 per 2 uur. Met name in het weekend en op feestdagen is de dienstregeling dan ook veel minder dicht dan we in Nederland gewend zijn.
Aangezien vrijwel alle festivals in het weekend plaatsvinden, ga ik uit van de dan geldende dienstregeling (die heel anders is dan door de week!).

Vanaf Roosendaal of met Thalys de grens overkomend is Antwerpen Centraal het eerste overstapstation, namelijk voor de richtingen: St. Niklaas – Gent – Brugge – Oostende resp. – Gent – Kortrijk – Lille (= Rijssel), Lier – Herentals – Mol – Neerpelt / Hasselt, Lier – Aarschot – Hasselt / Leuven  en voor Mechelen. In Brussel Noord is er aansluiting naar Namen – Arlon (=Aarlen) – Luxemburg en evt. Leuven; in Brussel Centraal of Brussel Zuid (Midi) naar Denderleeuw – Aalst /- Oudenaarde – Kortrijk – Poperinge, Halle – Mons (=Bergen), Halle – Tournai (=Doornik) en Charleroi, en eventueel Gent.

Vanaf Maastricht de grens overkomend moet je overstappen in Liège-Guillemins, het hoofdstation van Luik. Er is aansluiting naar Tongeren – Hasselt (doordeweeks rijdt de trein uit Maastricht door naar Hasselt), naar Leuven – Brussel, naar Verviers – Welkenraedt – Eupen, naar Jemelle en naar Luxemburg.
Kijk ook eens op een papieren kaart van België (bij voorkeur een die de spoorlijnen ook duidelijk weergeeft). Informatie over werkzaamheden: werfinfo.

Overstappen
Informatie over aansluitende treinen is op de overstapstations altijd het snelst (en actueelst) te vinden op de monitoren en grote elektronische overzichtsborden (de laatste vind je alleen op de grote overstapstations, meestal in de centrale hal). Het is dan wel handig als je tussen- en eindbestemming van je aansluitende trein weet, maar daarvoor zijn er reisplanners! [De beste reisplanner is trouwens die van de Duitse spoorwegen, nu ook in het Nederlands: reiseauskunft/nn . Zelfs het kleinste gat is hier nog op te vinden. Alleen met Essen (B) heeft-ie moeite.]

Meer gedetailleerde informatie is te vinden op de vertrekstaten. Deze zijn geel, en apart voor de week en het weekend, dus let op dat je de goede bekijkt. Indeling van de staten is per uur. Op grote stations zijn er ook nog aankomststaten (wit).
Aansluitend openbaar vervoer wordt uitgevoerd door:
De Lijn in Vlaanderen,
MIVB in de Brusselse agglomeratie,
– en TEC in Wallonië.

Treinkaartjes
Kaartjes naar België
In de NS-kaartjesautomaten met aanraakscherm zijn naar heel wat Belgische stations kaartjes te verkrijgen, voor reizen met de IC of de lokaaltreinen (niet Thalys). Ook is het mogelijk via NS-Internationaal kaartjes online aan te kopen en deze zelf te printen, betalen kan met iDEAL of creditcard. Hetzelfde is mogelijk bij de Belgische spoorwegen (NMBS/SNCB), betaling met creditcard. De voordelige weekendretours en superdagretours zijn ook weer verkrijgbaar. Mensen die een kortingkaart hebben kunnen voordelig uit zijn door in Nederland een homeprint-kaartje tot Essen dan wel Visé/Wezet te kopen, en online bij de NMBS een kaartje van Essen/Visé naar hun eindbestemming. Deze kaartjes zijn ook geldig in de Beneluxtrein, zelfs al stopt deze niet in Essen. Deze splitising van kaartjes kan ook voor andere reizigers voordelig zijn die in België van een extra voordelige aanbieding gebruik willen maken, zoals de Railpass.
Houd er ook rekening mee dat bij belgische (binnenlandse) kaartjes in de regel reisonderbreking niet is toegestaan, dus bij overstappen moet je altijd de eerste aansluitende trein nemen. Alleen als je een zogenaamd “via”-biljet koopt mag je volgens de regels je reis wel onderbreken.

Railpass
Voor de langere afstanden is er nog een optie: de zogenaamde Railpass. Dit is een kaart voor 10 enkele reizen tussen twee Belgische stations naar keuze, tegen een prijs van 76,00 euro (prijs 2014). Dit is vaak de beste keuze voor een lang weekend (3 of meer dagen) en doordeweeks. Maar deze kaart is alleen aan de NMBS-loketten te koop. Het kan echter een goede investering zijn: de kaart is een jaar geldig en niet op naam, kan dus gedeeld of doorgegeven worden. Vooral indien je een langere trip naar België maakt en niet van een goedkoop weekendretour kunt profiteren is dit een handige kaart, evt. samen met een Key-card voor korte afstanden. Je koopt in dit geval aan de NS-automaat (of via de website) een standaard internationaal retour naar Essen of Visé (eventueel met Railplus). Hier meer over de Railpass en over de Keycard.


2. Naar Duitsland

Er zijn aanmerkelijk meer spoorverbindingen met reizigersvervoer naar Duitsland dan naar België. Van noord naar zuid:

  • Groningen – Nieuweschans – Leer (Arriva), op werkdagen elk uur, zon- en feestdagen elke 2 uur, sinds de brug over de Ems is aangevaren met de bus naar Leer: stopbus (Zuidhorn -) Winschoten – Nieuweschans – Leer, plus snelbus Groningen – Leer;
  • Hengelo – Bad Bentheim, Intercity-treinen Amsterdam – Hannover (- Berlijn), elke twee uur;
  • Enschede – Gronau, halfuurdienst, vanaf Gronau om en om door naar Münster respectievelijk Dortmund;
  • Arnhem – Oberhausen (via Emmerich maar zonder daar te stoppen), ICE-treinen naar Frankfurt (5-6 per dag) / Basel (1);
  • Venlo – Kaldenkirchen – Mönchengladbach – Düsseldorf (Eurobahn), uurdienst, meestal verder naar Wuppertal – Hagen – Hamm;
  • Heerlen – Herzogenrath, daar overstappen richting Aken (of Mönchengladbach), uurdienst.

Vanuit midden-Nederland komen eigenlijk alleen de verbindingen via Hengelo, Arnhem en Venlo in aanmerking. Via Arnhem is het snelst per ICE, maar dat is meestal ook vrij prijzig. De andere routes zijn langzamer, maar ook goedkoper.
De route via Hengelo per IC en via Arnhem per ICE is vooral interessant als je gebruik kunt maken van de speciale aanbiedingen van de Duitse (Europa-Spezial) en Nederlandse spoorwegen. Kijk voor meer info op de nederlandstalige site van de DB en op de site van NS-internationaal (de term Hispeed dekt de lading niet).
Informatie en aankoop van veel kaartjes naar en in Duitsland is ook mogelijk via de Treinreiswinkel in Leiden, kijk op hun website treinreiswinkel.nl (er is ook een winkel in Amsterdam).

Als een wat langere reistijd geen bezwaar is, kan je je portemonnee wat ontzien door gebruik te maken van een SchönerTagTicket (Länder-Ticket) van de deelstaat NordRhein-Westfalen; dit is een dagkaart, doordeweeks geldig vanaf 09.00 en in het weekend zonder tijdsbeperking. De kaart kost voor een persoon € 29 en voor een groepje van maximaal vijf personen € 42 (prijzen 2015), mits gekocht via automaat of internet, aan het loket € 2 meer. In Venlo staan NRW-kaartautomaten in de stationshal; het STT is sinds 1 januari 2012 geldig vanaf Venlo. Het STT is ook geldig vanaf Enschede (DB-kaartautomaat op het perron) en -voor wie via die weg wil reizen- op de bus van Nijmegen naar Kleve (Kleef), VGN lijn 58.
Er zijn Länder-Tickets voor alle deelstaten of groepjes van (kleinere) deelstaten. Voor reizigers die via Nieuweschans reizen kan het Niedersachsen-Ticket dus interessant zijn; de eerste persoon betaalt (2015) 23 euro, elke volgende medereiziger 4 euro extra, tot maximaal 5 personen, dan is de prijs dus  39 euro. Er is ook een Niedersachsen-Ticket plus Groningen, waarbij het traject Groningen – Leer is inbegrepen. Ook als je de grens oversteekt van (Hengelo -) Oldenzaal naar Bad Bentheim kom je in Nedersaksen, het Niedersachsen-Ticket is vanaf Bad Bentheim oostwaarts geldig tot voorbij Osnabrück (zelfs al rijd je daarbij een stuk door Nordrhein-Westfalen) en ook in Bremen en Hamburg. In de andere deelstaten gelden weer andere basistarieven en opslagen, in Beieren is bijvoorbeeld het single-tarief ook € 23, de opslag per extra reiziger is echter 5 euro.

De belangrijke beperking van Länder-Tickets is dat ze niet geldig zijn in IC/EC en ICE treinen, maar alleen in IRE (InterRegio Express), RE (Regional Express), RB (Regional Bahn) en S (Stadt-Bahn). Vanuit Enschede rijden alleen RB stoptreinen, vanuit Kleve en Venlo RE  semi-sneltreinen. Het STT (en andere Länder-Tickets) is verder ook geldig in lokaal openbaar vervoer in alle Verkehrsverbünde, dus bus, tram en metro in alle steden van NRW zijn er ook mee te gebruiken.
De oude druktoets-automaten in Venlo zijn al enige tijd vervangen door exemplaren met aanraakscherm.  Het STT kan ook via internet (met creditcard) gekocht worden en zelf afgedrukt, zowel bij de DB als bij de NRW-Ticketshop. Met vergelijkbare voorwaarden is er ook het SchönesWochenendeTicket, dat op zaterdag of zondag (niet op doordeweekse feestdagen) gebruikt kan worden voor reizen door heel Duitsland. Verder is er het Quer-durchs-Land-Ticket voor maandag-vrijdag (alleen treinen).


3. Van België naar Nederland

Deze paragraaf is er vooral voor onze zuiderburen die ook eens over de grens willen kijken. Voor degenen die via Antwerpen – Roosendaal komen met de trein via Essen is er in Roosendaal aansluiting in de richtingen Bergen op Zoom – Goes – Middelburg – Vlissingen, Breda – Tilburg – Den Bosch – Nijmegen – Arnhem en in de richting Dordrecht – Rotterdam C – Den Haag HS – Leiden – Schiphol – Amsterdam C. Volgend overstapstation van belang is dan Rotterdam Centraal, met name voor Gouda – Utrecht (en verder naar het noordoosten). In Den Haag HS (Hollandsch Spoor) is er dan aansluiting naar Den Haag Centraal, in Leiden kun je overstappen voor Haarlem en Alphen – Bodegraven (- Utrecht). Reizigers die met de Thalys komen stappen over op binnenlandse treinen in Rotterdam, Schiphol of Amsterdam C.

Reizigers via Wezet/Visé hebben in Maastricht aansluiting op de IC naar Amsterdam via Sittard – Roermond – Weert – Eindhoven – Den Bosch – Utrecht, en op een trein naar Heerlen – Kerkrade. In Roermond is er aansluiting naar Venlo – Nijmegen, in Eindhoven naar Tilburg – Breda – Dordrecht – Rotterdam – Den Haag, in Den Bosch weer naar Nijmegen, en in Utrecht naar bijna overal.
Een uitgebreide kaart van het Nederlandse spoorwegnet kun je via treinreiziger.nl vinden.
Informatie over werkzaamheden vind je op www.ns.nl onder: Werk aan het spoor, daarboven staan eventuele storingsmeldingen.

Overstappen: de allergrootste stations hebben grote elektronische overzichtsborden in de centrale hal, de andere hebben plasmaschermen. De vertrekstaten zijn ingedeeld per reisrichting (voorzover mij bekend is dit een Nederlandse eigenaardigheid) en vervolgens per uur. Geen onderscheid tussen week en weekend, maar voor elke regel staat eerst op welke dagen de trein rijdt. Aankomststaten zijn er alleen op de grootste stations, wit van kleur. Verder zijn er nog aparte borden die storingen melden, en ook wijzigingen ten gevolge van werkzaamheden.


4. Van België naar Duitsland

Er is slechts 1 treinverbinding, namelijk (Luik -) Welkenraedt – Aken (- Keulen). Hierop rijden Thalys-treinen Parijs – Brussel – Keulen, ICE’s Brussel – Keulen – Frankfurt, en IR-treinen Luik – Aken. Thalys en ICE zijn snel en duur, de IR is veel goedkoper maar natuurlijk wel trager. Belgische treinkaartjes zijn sedert zomer 2012 tot Aken geldig, vanaf Aken richting België koop je je kaartje vooralsnog bij de Belgische conducteur of via internet, er staat dan nog geen Belgische kaartautomaat in Aken. De combinatie van bijvoorbeeld een Railpass in België en een NRW-ticket voor het Duitse traject kan interessant zijn.

Euregioticket
Dit is een Belgisch-Duits-Nederlandse dagkaart, geldig in een deel van Nederlands Zuid-Limburg, Belgisch(e provincie) Limburg en provincie Luik en in de regio Aken in Duitsland op treinen en bussen. Het ticket kost € 18,00 per persoon op weekdagen, in het weekend betaal je hetzelfde maar kun je er met maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen onder de twaalf gebruik van maken (prijspeil 2014).
Spoorlijnen waarop de kaart geldig is: Heerlen – Landgraaf – Herzogenrath – Aken, Heerlen – Kerkrade, Heerlen – Maastricht – Luik, Luik – Tongeren – Hasselt, Luik – Verviers – Spa – Geronstère, Verviers – Welkenraedt – Eupen, Welkenraedt – Aken – Stolberg – Düren, Düren – Heimbach, Düren – Linnich, Herzogenrath – Alsdorf, Herzogenrath – Herrath, Stolberg – Stolb. Altstadt, Stolberg – Eschweiler, plus nog enkele niet aansluitende trajecten. De kaart is alleen in de regio verkrijgbaar. Informatie: Euregio, of bij het Aachener Verkehrsverbund (in het Duits).