Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Kathedralen, treinen en meer

Posted by Treinjan op 10/10/2019

Vier dagen na thuiskomst uit Duitsland begin ik aan het tweede deel van deze vakantie. Trein naar Schiedam en dan, eindelijk, metro naar Hoek van Holland; de vorige reis naar/van Hoek van Holland met railvervoer is tweeënhalf jaar geleden. Diner aan boord van de Stena hollandica en op tijd naar bed. In Harwich de bekende vroege ontscheping, ontbijten doe ik op mijn gemak in het stationsbuffet van Manningtree. Dan door naar Liverpool Street station in Londen en met de Underground naar Kings Cross station. In de U gebruik ik gewoon mijn Nederlandse betaalpas om door de poortjes te gaan, creditcard kan ook (“contactless”). Met een Azuma treinstel van de LNER naar Leeds. Dit is hun versie van de IET (Intercity Express Train) die door de eigen inrichting toch anders overkomt dan de GWR-versie waar ik in juni mee gereisd heb. Vanaf Leeds gaat het met een dieseltrein naar Harrogate, voor de komende drie nachten mijn verblijfplaats. Harrogate heeft een groot congrescentrum en daardoor veel overnachtingsmogelijkheden, ik slaap in een eenvoudig maar goed ingericht en brandschoon guesthouse op 8 minuten van het station. Ik reis een uurtje later nog even door naar Knaresborough, een leuk plaatsje iets noordoost van Harrogate. Helaas zit het weer niet mee, zodat ik na een bezoekje aan een kerk en een pub weer terugga. Avondeten is Indiaas, goed maar wel veel.

Woensdagmorgen is het helder maar behoorlijk fris. Na een prima full english breakfast reis ik met de trein via Leeds naar de stad Wakefield, gebruikmakend van een dagkaart voor de regio rond Leeds, goedkoop maar met beperkingen: alleen geldig buiten de spitsen (dus 9:30 – 16:00 en na 18:30) en natuurlijk alleen 2e klas. In Wakefield bezoek ik de interessante kathedraal, ik ben op tijd voor een heel goede rondleiding van een klein uur, daarna lunch in het café annex winkel. De terugrit naar Leeds gaat met een Pacer, een Engelse railbus die niet bepaald uitblinkt in comfort (beenruimte!), gelukkig worden ze nu zo langzamerhand afgevoerd. Na een kort bezoek aan mijn kamer reis ik per bus naar Ripon waar ik de indrukwekkende en zeker voor zo’n kleine plaats zeer grote kathedraal bezoek. Een kathedraal is de zetel van een bisschop, hier in het (Anglicaanse) bisdom Leeds zijn echter drie kathedralen maar geen daarvan staat in Leeds, naast de twee bezochte is er nog de kathedraal van Bradford. Er is wel een kathedraal in Leeds, maar dat is de katholieke! Terug in Harrogate avondeten in een Turks (!) restaurant, heel lekker.

Donderdag reis ik met gebruikmaking van mijn Interrailkaart via York naar Newcastle en daarvandaan naar Carlisle, deze laatste spoorlijn staat bekend als de Hadrian’s Wall Country line. In Carlisle staat een van de kleinste Anglicaanse kathedralen, de kerk was vroeger groter. Zowel bouwkundig als historisch zijn stad en kathedraal zeer interessant. Ondermeer door het goeddeels autovrije centrum maakt de stad op mij ook een prettige indruk. Terug in Newcastle is de Anglicaanse kathedraal van die stad aan de beurt, deze is gewijd aan St. Nicolaas. Vlakbij het station staat ook nog de katholieke kathedraal van Newcastle, deze kerk van midden 19e eeuw in neogotische stijl is niet groot maar heeft een zeer opvallende inrichting. Van Newcastle gaat het naar Sunderland waar ik een klein bier- en ciderfestival van de lokale Camra bezoek. De terugreis naar Harrogate gaat ook weer via Newcastle en York.

Vrijdag is de volgende verplaatsing. Eerst naar Leeds, dan via de Settle and Carlisle lijn naar, je raadt het al, Carlisle, verder over de Cumbrian Coast line naar Millom. Normaal gesproken alles 2e klas, maar een van de twee treinstellen van de S&C trein is een voormalig Scotrail treinstel met een (gedeclasseerde) eersteklas afdeling, ik maak dankbaar gebruik van de extra beenruimte en grote tafel. Deze trein heeft ook catering annex souvenirverkoop aan boord, ditmaal thee met koek plus een gids. De Settle and Carlisle lijn is zowel technisch als landschappelijk zeer de moeite, de Cumbrian Coast line zo hier en daar trouwens ook. In Millom verblijf ik in een kleine Bed & Breakfast op 250 meter van het station. Avondeten in een nabije pub die ik al op het oog had en me ook wordt aanbevolen door mijn gastvrouw. De kok weet een speciale (in)vulling te geven aan een Yorkshire pudding.

Zaterdag ga ik op de toeristische toer. Met een regionale dagkaart via Barrow in Furness, Lancaster en Oxenholme naar Windermere in het Lake district. Met de bus verder naar Bowness aan de oever van het meer, dan een hap eten (geen hapje) in een pub en wat rondkijken. Via dezelfde route terug, ik bezoek even de supermarkt aan de andere kant van het station van Millom voor iets te eten, na de forse middagmaaltijd heb ik niet veel trek.

Zondag verlaat ik Millom na een wat later ontbijt. Eerst weer naar Carlisle, daarvandaan door naar Glasgow central. Bij aankomst blijkt mijn aansluitende trein niet te rijden in verband met een seinstoring. Ik besteed de wachttijd zo goed mogelijk met uitgebreid rondkijken in het station plus wat eten en drinken in de pub waar je recht op afloopt als je aankomt met de Pendolino uit Engeland. Gelukkig duurt het dan niet lang meer voor de treindienst naar het westen hersteld is. De trein naar Wemyss Bay aan de Firth of Clyde biedt aan zijn eindpunt directe aansluiting op de veerboot naar Rothesay op het eiland Bute. Het schemert al als ik naar mijn B&B loop, mijn gastvrouw is (nog) niet thuis maar de sleutel ligt voor me klaar in het portiek en ik mag zelf kiezen welke van de twee beschikbare kamers ik neem. Ik zet een kop thee en eet nog een kleinigheidje.

Maandagochtend is het buiten grijs en nat, maar binnen wacht me een uitgebreid Scottish breakfast. Halverwege de ochtend neemt de regen af en ga ik na een kop koffie de plaats Rothesay wat nader bekijken. Er staat een interessante kasteelruïne vlakbij de veerhaven. Vervolgens neem ik een bus zuidwaarts naar Mount Stuart, een heel bizonder landhuis met een enorm stuk land eromheen, waar diverse zeer fraaie tuinen zijn aangelegd. Eerst lunch, dan een eerste rondwandeling door de tuinen gevolgd door een rondleiding door het huis. Aansluitend verder in de tuinen rondgekeken, het is inmiddels prachtig weer. Op de bus terug naar Rothesay wachten kan op een bank in het zonnetje, in Rothesay dan nog avondeten in een goed restaurant, met ondermeer Cullen skink.

Dinsdagmorgen blijkt dat er een probleem is met een van de twee veerboten en dat de afvaart van 9 uur vervalt, dus kan ik nog op mijn gemak ontbijten en inpakken. De veerboot van 10 uur is dan natuurlijk redelijk druk, maar nog lang niet vol. Op de heenweg had ik door de wat vertraagde trein geen tijd om station Wemyss Bay nader te bekijken, nu lukt dat beter. In Glasgow central blijkt dat de oorspronkelijk geplande trein naar Londen niet rijdt, dus het uur bootvertraging maakte niets uit. De trein die ik nu heb is de langzamere via Birmingham, daarom stap ik in Crewe over op een snellere trein naar London Euston. Daar loop ik naar het St. Pancras station voor een trein naar Kent. St Pancras International is eigenlijk vier stations ineen, een ondergronds station voor het lokaalverkeer (Thameslink, sporen A en B), en bovengronds van west naar oost het Midland Main Line deel (treinen van EMR, sporen 1-4), het Eurostar station (sporen 5-10) en het Southeastern high speed station (sporen 11-13) voor snelle treinen naar Kent. In dat laatste deel moet ik wezen, dat is nog een heel eind lopen als je vanaf Euston Road binnenkomt. Deze treinen rijden vanaf St Pancras via Stratford International (waar geen internationale treinen stoppen!) naar Ebbsfleet of zelfs Ashford over High Speed 1, de hogesnelheidslijn naar de kanaaltunnel en gaan dan over op het klassieke spoorwegnet. Dat betekent ook overgang van bovenleiding (25000 volt wisselstroom) op stroomvoorziening via derde rail (750 volt gelijkstroom). Mijn trein buigt bij Ebbsfleet af en brengt me naar Faversham, waar ik wederom een B&B heb geboekt, op goed 100 meter van het station. Avondeten nogmaals in een Indiaas restaurant.

Woensdag alweer een prima en uitgebreid ontbijt, daarna neem ik de trein naar Rochester, voor een bezoek aan de kathedraal. Koffie met iets erbij in het café in de crypte, daarna uitgebreid rondkijken. Veel enthousiaste vrijwilligers die steeds bereid zijn je van alles over de kerk en zijn geschiedenis te vertellen. Daarna lunchen in een restaurantje aan de hoofdstraat (risotto!) en vervolgens een bezoek aan Rochester castle. Veel traptreden, vaak oud en dus ietwat oneffen, maar het is wel de moeite waard.

De kathedraal vanaf het kasteel

Dan weer terug naar Faversham waar mijn gastvrouw in de tuin bezig is, hoewel het klimaat hier in Kent redelijk zacht is moet ze voor de winter toch enkele planten naar binnen verplaatsen. Op de laatste avond van deze reis staat er nog iets bizonders op het programma. Ik loop naar de plaatselijke brouwerij, Shepherd Neame, waar ik me aangemeld heb voor een rondleiding met proeverij en maaltijd. Zeer goed verzorgd en de moeite waard, ik wandel voldaan (en met een klein bierpakket) terug naar mijn B&B. Donderdagmorgen op tijd ontbijten, afscheid nemen en om half negen vertrek ik weer in een Javelin treinstel richting St Pancras, dit is mijn laatste en dus thuisreisdag. Op het station nog een paar boodschapjes en dan naar de Eurostar. Inchecken is zo gebeurd, de bagage- en pascontrole neemt dan iets meer tijd in beslag en daarna is het wachten tot we naar de trein kunnen. Met Interrail betaal je nog een redelijke toeslag voor de Eurostar, 35 euro in 2e klas (standard) en 43 in 1e klas (standard premier) voor Londen – Rotterdam/Amsterdam, Londen – Brussel/Parijs is vijf euro goedkoper. In standard premier krijg je een lichte maaltijd en volop drinken. Er zijn nu drie rechtstreekse treinen Londen – Amsterdam, ik neem die van iets na elven om de hele reis bij daglicht te kunnen maken. Ondanks geboemel op het deel Brussel – Antwerpen is de trein zelfs iets voor tijd in Rotterdam, drie kwartier later ben ik in Leiden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.