Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Cider, kathedralen, bier en trein

Posted by Treinjan op 16/06/2019

Cider and cathedrals part 2, juni 2019

Woensdagavond neem ik bus, trein en bus naar Hoek van Holland voor de overtocht naar Harwich met de Stena Hollandica. Diner aan boord, met alleen water en koffie. Donderdagmorgen ontscheping om half zeven plaatselijke tijd, per bus want er zijn weer werkzaamheden aan de loopbrug. Ik haal moeiteloos de eerste lokaaltrein naar Manningtree, het aansluitpunt van de lijn van Harwich op de hoofdlijn Londen (Liverpool street) – Norwich. Daar nuttig ik een full english breakfast in het stationsbuffet, op deze manier eet je op een wat fatsoenlijker tijdstip en op je gemak.

Goed gesterkt zet ik mijn reis voort, omdat ik ruim in mijn tijd zit gaat het met een omweg via Norwich en Ely naar Londen, King’s Cross station. Bij Norwich staan diverse nieuwe treinen voor Abellio Greater Anglia, gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler. Enerzijds lange elektrische treinstellen (12 wagons), anderzijds hybride (elektro-diesel) drie- of vierwagentreinstellen. Met deze treinen en een grote serie  gebouwd door Bombardier (Aventra) wordt de volledige vloot aan treinen van GA dit en volgend jaar vernieuwd. Overigens staat er op het opstelterrein vlak naast de perrons nog wel iets ouders te ronken.

Vanaf Ely zet ik mijn reis voort met een Great Northern trein naar King’s Cross, dan door met de Underground naar London Paddington. Op Paddington station mag ik met mijn eersteklas Interrailkaart gebruik maken van de First class lounge van de Great Western Railway, een deel daarvan wordt gevormd door de voormalige koninklijke wachtkamer. Daar begin ik aan mijn lunch, sandwiches en thee. In de trein naar Bristol nogmaals sandwiches, nu met appelsap. Dit is een Intercity Express Train (IET), de opvolger van de HST; deze zijn er zowel in elektrische als in hybride uitvoering. De trein vertrekt elektrisch uit Paddington en schakelt onderweg ongemerkt over op dieselaandrijving. Na aankomst op Bristol Temple Meads per taxi naar mijn hotel iets buiten het centrum, later met bus en trein naar het station Clifton Down, vanwaar het nog een klein eindje lopen is naar Two Belly, een winkel gespecialiseerd in kaas en de begeleidende dranken bier en cider. Hier een proeverij van ciders van Hawkes uit Londen, met kazen en brood (en water).

Vrijdagmorgen na een “continental breakfast” dan op weg naar de eerste kathedraal van deze reis. Per bus gaat het naar het stadje Wells, ZZO van Bristol. Het regent gedurende de hele rit en dat blijft het voorlopig doen, goed dat de kathedraal vlakbij de bushalte is. Eerst koffie in het bijbehorende café, dan uitgebreid rondkijken in de kerk, waarbij de bizondere steunbogen onder de centrale toren het meest opvallen.

Daarna terug naar het café, het regent nog steeds dus eerst wat eten. Als ik buitenkom gaan eindelijk de hemelsluizen dicht en komt de zon door zodat ik enkele buitenopnames kan maken en de resten van het bisschoppelijk kasteel kan bekijken. Terug naar Bristol, nu met een dubbeldekker, dus goed uitzicht (vanaf rij twee, voor meer beenruimte!). Op Bristol Temple Meads neem ik vervolgens de trein naar Cardiff in Wales (nieuw terrein!). Daar zijn Geoff en Vicki, het All the stations team voor een signeersessie van hun boek, The railway adventures. Ik wilde dit boek graag hebben, maar in de eerste sessie waren alle beschikbare exemplaren al verkocht. Niet getreurd, de opdracht kan ook ergens anders op. Dan weer naar Bristol voor de avondmaaltijd, een vijfgangen ciderdiner in een restaurant vlakbij het station.

Zaterdag naar het centrum, de kathedraal van Bristol bekijken, met tussendoor koffie in het bijbehorende café. Ook is er een leuke binnenhof / oude begraafplaats naast café en kathedraal.

Vervolgens naar de Small Bar, een pub annex eethuis niet ver verwijderd van de kathedraal. Hier weer een proeverij, van bieren, een perry en bier-cider hybrides. Daarna een hapje eten met voor de verandering een glaasje dark mild. Even genieten van een parkje want hierna staat de eigenlijke Cider Salon op het programma, in een voormalige kerk niet ver van de lokatie waar vorig jaar de eerste editie plaatsvond. De avondmaaltijd is in hetzelfde restaurant waar ik vorig jaar na afloop gegeten heb, nu is het een viergangenmenu met begeleidende ciders en perries.

Zondag na het ontbijt inpakken en wederom per taxi naar station Temple Meads. De reis naar Exeter is niet lang, slechts een goed uur. Vanaf Exeter Central loop ik naar mijn guesthouse, waar ik alvast mijn koffer en rugzak in de voor mij bestemde kamer kan zetten. Dan terug naar dat station en met de trein naar Exmouth. Een eenvoudige middagmaaltijd met water. Terug naar Exeter en overstappen op een trein naar Okehampton. Deze verbinding rijdt alleen op zondag van eind mei tot begin september, in Okehampton is er aansluiting op de Dartmoor Railway, een museumspoorlijn. Ik reis echter weer terug naar Exeter, voor een trein naar Paignton, ook een station vanwaar een museumspoorlijn verder voert, in dit geval de Dartmouth Steam Railway & River Boat Company. Even ronkijken, wat eten kopen en dan definitief terug naar mijn hotel.

Maandagmorgen een voortreffelijk en uitgebreid Full english breakfast, vervolgens de stad in. Bij boekhandel Waterstones ligt het boek van Geoff en Vicki op me te wachten, ik snuffel er nog wat verder rond en drink er ook koffie. Vervolgens staat de kathedraal op het programma, men vraagt entreegeld maar daarin inbegrepen is dan een zeer goede rondleiding.

Daarna middageten in een mij aanbevolen Libanees (!) restaurant, erg lekker en niet duur. In de middag verder rondkijken in de stad, er staan nog meerdere fraaie oude gebouwen en ook aanzienlijke stukken stadsmuur. Ik breng nog een genoeglijk uurtje door op een bank in een park onderaan de stadsmuur bij Exeter castle, maar dan begint de lucht in het zuidwesten wel erg donker te worden. Een halfuurtje na terugkeer op mijn hotelkamer gaan de hemelsluizen open en voorlopig niet meer dicht, dus de rest van de dag ga ik er niet meer op uit.

Dinsdag valt het met de neerslag erg mee, maar het is tamelijk fris, dus de meegebrachte trui gaat aan. Vandaag staat een bezoekje aan Cornwall op het programma. Eerst naar St. Austell (spreek uit: st. ostel) voor lunch en een rondleiding bij de gelijknamige brouwerij. De rondleiding speelt zich voornamelijk af rond de small-batch brewery voor proefbrouwsels en kleine oplages, die is goed te overzien.

We krijgen ook nog de cask-afvullijn te zien en uitleg over de verschillende types vaten, met name de rubberen (!) vaten voor de export naar Rusland vallen op. Terug bij de small batch brewery nog een proeverij van acht bieren.

Daarna doe ik nog enkele aankopen in de winkel en wandel terug naar het station. Ongeveer een kwartier doorrijden en je bent in Truro waar een fraaie neogotische kathedraal staat, voltooid in 1910. Het cathedral choir repeteert voor de dienst van die avond, klinkt goed. Dan een redelijk lange terugrit, veraangenaamd door sandwiches, cake, thee en sap uit de keuken van de GWR-IET. In Exeter St. Davids (het hoofdstation) aangekomen loop ik naar mijn hotel, dat is sneller dan wachten op aansluiting naar Exeter Central en vandaar lopen.

Woensdag een grotere treinverplaatsing, naar Darlington in het noordoosten. Dat soort dwarsverbindingen gaat vaak met de treinen van CrossCountry (XC), zo ook nu, mijn trein rijdt het traject Plymouth – Aberdeen (via Bristol, Birmingham, Derby, York, Edinburgh), alleen niet vandaag. Door diverse verstoringen wordt mijn trein opgeheven in Leeds, maar dat is slechts een kleine ergernis. Door de flexibiliteit van een Interrail-ticket (en het doelmatig gebruik van een reisplanner) kan ik in Leeds snel een trein van Trans Pennine Express nemen naar York, vandaar wederom XC naar Darlington, totale vertraging minder dan 20 minuten. Mijn hotel is op goed 200 meter van het station en zo gevonden. Niet veel later reis ik nog een stukje verder noordwaarts, naar Durham. Eerst de min of meer traditionele Indiase maaltijd (mild gekruid), dan naar het Station House, een pub onder het spoorwegviadukt dat direct aansluit op het station. Daar vindt deze week ook een klein ciderfestival plaats, met 14 ciders en 3 perries uit cask of bag-in-box, en een cider uit keg, met licht koolzuur.

Geschonken in hoge proefglazen met voet, naar keuze eenderde of een halve pint. Ik probeer vier totaal verschillende ciders die allemaal met de Dabinett appel gemaakt zijn. Terug naar Darlington in lichte regen.

Donderdag is een vrij grijze en vochtige dag, ik breng de hele ochtend en een stukje middag in treinen door. Even na achten naar het station waar ik de London and North Eastern Railway van Leeds naar Aberdeen neem, een HST. Snel en efficiënt wordt het ontbijt geserveerd, ik kies voor een “full LNER”, erbij thee, toast en marmelade. Ik reis met deze trein tot Inverkeithing, net over de Forth bridge, waar ik omkeer en per Scotrail-trein weer naar Edinburgh terugrij. Vandaar door naar het zuiden met een zeer goed bezette elektrische trek-duw trein van de LNER (naar Londen KX) tot Durham, goed dat ik enkele dagen geleden een plaats gereserveerd had. Ook ditmaal krijg je in de eerste klas weer eten geserveerd, diverse kleine warme of koude gerechten, als drank neem ik nu een bier speciaal voor de spoorwegmaatschappij gebrouwen, Hop on board ale. Bij aankomst in Durham de stad in naar de oude binnenstad, gelegen binnen een lus van de rivier Wear, dat betekent afdalen naar de brug en dan weer een behoorlijk stuk omhoog, de kathedraal ligt hoog boven de rivier. In het visitor centre boek ik een rondleiding door het voormalige bisschoppelijk paleis. Dan eerst thee met iets erbij, zoals altijd is er nabij de kathedraal een eenvoudig café/tearoom. Het paleis is nu een college van de universiteit en ooit ontstaan als kasteel. Het wordt bewoond, daarom kun je alleen in het kader van een rondleiding naar binnen. Daarna naar de kathedraal zelf, een zeer indrukwekkend gebouw.

Ook hier gaat op een gegeven moment het cathedral choir repeteren, wat net als in Truro zeer goed klinkt. Dan daal ik weer af naar de rivier, koop onderhand nog een broodje en loop door naar het Station house voor een tweede proefsessie, ditmaal twee perries en die ene keg cider.

Vrijdagochtend nog een cooked breakfast in mijn hotel, daarna inpakken en met nog steeds lichte regen naar het station. De trein naar Londen is een HST, hoewel geheel onder bovenleiding rijdend. In de trein neem ik nog een “light breakfast” (croissant en toast met jam en marmelade plus vruchtenyoghurt), met natuurlijk enkele koppen thee. In Londen met de Underground van King’s Cross / St. Pancras naar Liverpool Street station. Greater Anglia legt je in de sneltrein richting Norwich niet zo in de watten, maar een gratis kop thee met cookies kan er nog wel af, je moet die overigens zelf gaan halen aan het buffet(je). In Manningtree trek ik eerst mijn jas uit (het is hier een stuk warmer dan in het noorden of in Londen) en stap ik over op de trein naar Harwich Town maar rij Harwich International (wie herinnert zich nog de naam Parkeston Quay?) voorbij tot Dovercourt. Mijn guesthouse ligt op nog geen 200 meter van het stationnetje, als je nog eens zover doorloopt sta je aan de Noordzeekust. Dan neem ik de trein terug richting Londen tot Witham, daar buigt een zijlijntje af naar Braintree. In een voormalig theater op goed 10 minuten lopen van het station heeft Camra NW Essex een festival georganiseerd samen met de lokale Lions club. Eerst een hapje eten, dan wat proeven en niet te laat weer terug naar Dovercourt. Ik kijk even rond aan zee, drink nog een kop thee op mijn kamer en schuif tijdig onder het dekbed.

Zaterdagochtend opstaan, douchen en inpakken, met weer een kopje thee. Voor half acht sta ik op het perron van Dovercourt, ik kan de Stena Hollandica zien. De rit naar Harwich International duurt slechts een paar minuten; inchecken gaat vlot, de voetbrug doet het weer. Ik heb wel een hut gereserveerd, die zijn bij de dagovervaart half geld; nu natuurlijk een buitenhut. Ontbijt aan boord, een laatste keer full english. Het is prima weer, half bewolkt en weinig wind. De ochtend breng ik door met werken aan het reisverslag, dan middageten in het restaurant, vooraf geboekt. In de middag nog wat schrijfwerk, een halfuur voor afmeren wordt je gevraagd de hut te verlaten. Ontschepen gaat zeer vlot, er zijn weinig voetpassagiers, ook niet zoveel passagiers in totaal en ook de vrachtcapaciteit van de boot was niet volledig benut.

Eén reactie to “Cider, kathedralen, bier en trein”

  1. Hans said

    Dat was weer een mooie reis! Vele km’s! Per auto vast vermoeiend, maar per trein toch redelijk ontspannend! De kathedraal van Truro vond ik erg de moeite waard. Ik denk dat ik daar 10 jaar geleden was. De laatste Kathedraal gebouwd in de UK als ik met niet vergis!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.