Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Brau en appelwijn

Posted by Treinjan op 12/11/2016

November 2016

Wederom gaat het met ICE 123 van Utrecht naar Frankfurt, vervolgens naar Würzburg en tenslotte naar Bamberg waar ik exact op tijd arriveer. Ik heb voor 3 nachten geboekt bij een hotel nabij het station waar ik ook heb geslapen tijdens mijn allereerste bezoek aan Bamberg, toen heette het overigens anders (!). Avondeten bij Spezial met Bockbier en Ungespundetes, plus karper. Als ik mijn bord leeg heb duiken enkele bekenden en vrienden op, heel gezellig maar ik maak het niet te laat en vermijd om die reden ook een blik binnen bij Faessla, want daar zitten vast nog meer bekenden.

dscn2223Dinsdagmorgen naar Neurenberg en de Messe, de Brau Beviale staat weer op het programma. Na een kort bezoek aan het perscentrum ga ik proeven, zoals elk jaar kunnen bezoekers van de beurs de goud winnende bieren van de European Beer Star blindproeven om de “consumer favourite” te bepalen. Je krijgt per keer vier of vijf bieren in een glas dat veel weg heeft van een Altbierbecher, met erop geschreven het categorienummer. In een boekje vind je dan de beschrijving van die categorie, het zijn er in totaal 57. Ik heb mezelf aangewend eerst te ruiken en te proeven en dan pas de beschrijving op te zoeken. Je kunt vier antwoorden geven, die je als volgt zou kunnen omschrijven: 1 = fantastisch/perfect; 2 = (heel) goed; 3 = okay/goed en 4 = doe mij maar iets anders. Uiteindelijk heb ik bijna twee dozijn bieren geproefd, van elk slechts een paar slokken, de meeste toch al niet bepaald volle glazen gingen niet leeg terug. Daarna was het tijd voor een eenvoudige lunch.
Na nog wat rondkijken een proeverij meegemaakt gegeven door Oliver Wesseloh. Twee bieren werden elk in vijf (!) dscn2229verschillende glazen van glasproducent Sahm geschonken, waarbij goed duidelijk gemaakt werd hoezeer de vorm van een glas van invloed is op geur en smaak. De bieren waren een pale ale en een chocoladestout, beide afkomstig uit de USA. Nog wat verder rondkijken, een bezoek aan de stand van uitgever Hans Carl (2 x raak) en dan terug naar Bamberg in een tot Forchheim volle trein (hebben ze daar in Duitsland ook meldpunten voor?). In de stationsboekhandel van Bamberg vind ik nog een derde boek waarnaar ik op zoek was, dus de koffer wordt gegarandeerd al wat zwaarder.
Voor het avondeten bezoek ik de nieuwste brouwerij van Bamberg, Kronprinz in de wijk Gaustadt (vroeger een zelfstandige gemeente). Een huisbrouwerij in een bestaand gebouw aan de Hauptstrasse, met in een moderne uitbouw de brouwinstallatie, goed zichtbaar vanaf de straat. Een proefplankje van de vijf min of meer vaste bieren is even duur als een halve liter, wat voordelig geprijsd mag heten. Twee lagers, een rauchbier, een pale ale (amerikaanse stijl) en een bier dat Keute genoemd wordt (blond, bovengistend). Daarbij soep en een grote Flammkuchen, die ze hier Roggenkoenig noemen. Het eten is goed, de bieren voorzover ik kan beoordelen in orde, drie van de vijf vallen zondermeer bij mij in de smaak. Het prijspeil van de bieren is wel hoger dan gemiddeld in het Bambergse en het eten mogelijk ook, maar daarvoor heb ik geen vergelijkingsmateriaal. De bushalte Fabrikbau is direct voor de deur.

dscn2235Woensdagochtend nogmaals naar de Nuernberg Messe. Een vrij kort bezoek aan de Craft Beer Corner waar het nu een stuk drukker is dan gisteren, maar dat geldt voor de gehele beurs: de middelste dag is meestal het drukst. Aan een zijde staan de prijswinnaars van de European Beer Star opgesteld, goud, zilver en brons (een literbeugelfles is dan eigenlijk iets te groot…). Dan is het alweer tijd voor de perslunch waar de uitslagen van de European Beer Star competitie bekend worden gemaakt en toegelicht, met daarbij een kleine proeverij (vijf bieren) gevolgd door een maaltijd van het buffet. Nogmaals wat rondkijken op de beurs, waar ik elke keer wel een bekende tegenkom, een laatste kop thee in het perscentrum en terug naar het centraal station.
dscn2246Ik neem de S-Bahn richting Ansbach voor een bezoekje aan Roßtal, een plaats met een kleine maar interessante oude kern. Roßtal heeft de status van Markt, maar er zijn resten van een stadsmuur en een zeer forse kerk, het was ooit een plaats van enig belang. Avondeten in de lokale oude (en vrij ouderwetse) Gasthof Weisses Lamm, eenvoudig: brood en worst met daarbij natuurlijk bier. Dan via Neurenberg (nog even koffie halen) weer terug naar Bamberg.

Donderdagochtend pak ik koffer en rugzak in, stal deze zolang bij de receptie en ga nog even de stad in. Een bezoek aan de net geheel gerestaureerde St. Martin aan de Grüner Markt, die weer in volle barokke glans straalt. Dan oversteken naar de boekhandel, waar ik het boek “Historische Wirtshauser in Oberfranken” aanschaf, een deel van een serie die begonnen is met de Oberpfalz. Vervolgens naar de Tourist Information, alwaar ik de actuele “Bierschmeckertour” bekijk, de rugzak van weleer is vervangen door een kleine overslagtas. Daarna is het tijd voor Kaffee mit Kuchen, waarna ik via het hotel naar het station wandel en de directe RE naar Frankfurt neem, deze begint in Bamberg en rijdt om de twee uur.
In Frankfurt heb ik een hotel geboekt aan de noordzijde van het centraal station, op enkele minuten lopen. Na installeren ga ik terug naar het station, koop een dagkaart en neem de S-Bahn naar Griesheim voor een kort bezoek aan Kelterei Nöll. Drie flessen gaan mee, de Frankfurter Apfelwein klassisch, ditto “mit echter Speierling” (beide literflessen) en een driekwartliter Braeburn Sortenrein, uit de serie die ik afgelopen juli ter plekke geproefd heb. Terug naar het hotel, de fles Speierling gaat in het koelkastje en ik neem de tram naar Sachsenhausen voor avondeten in het appelwijnrestaurant “(Daheim im) Lorsbacher Thal”. Je krijgt een menu en de Apfelweinkarte, een boekwerk van meerdere pagina’s. Enkele tientallen ciders kunen per glas/glaasje geproefd worden, en nog vele meer per fles, de langste lijst van alle restaurants in Frankfurt, voorzover ik weet. Ik begin met de Hausschoppen die gemaakt wordt door Kelterei Noell, deze komt in een Geripptes van 0,3 liter. Daarna de zelfgemaakte Apfelwein van het restaurant, een sortenreiner Bohnapfel in 0,25 liter Geripptes. Daarbij Rinderroulade met Apfelrotkohl en aardappelpuree met een heerlijke saus, wat eigenlijk met beide appelwijnen goed samengaat. Als toetje nog een glaasje (0,1 liter) Birnenwijn (perenwijn dus) van Kelterei Heil (Hessen), geserveerd in een klein bolvormig glas op voet. Hier moet ik beslist nog eens terugkomen, er zijn nog zo vele interessante ciders te proeven. Later op de avond gaat de fles van Nöll die ik koel gezet had open, deze is droog met een duidelijk tannine-effect van de Speierling.

dscn2252

Een deel van de oogst

Vrijdag wat uitgeslapen en wat gewinkeld, met name mosterd. In Sachsenhausen is een winkel die een enorm assortiment bizondere mosterds voert, iets wat je normaal in Duitsland alleen in Duesseldorf tegenkomt. Toch is het niet vreemd als je weet dat de eigenaresse daar vandaan komt! Er zijn wel diverse mosterds die je in Duesseldorf niet zult vinden, zoals een met appelwijn. Dan terug naar FFM HBf en daar het dieseltreintje richting Königstein genomen tot Kelkheim Hornau. Hier is Gasthaus Zum Taunus gevestigd, ook bekend als Schäfer Jakob, dat zelf appelwijn maakt, een zeer doordrinkbare maar toch karaktervolle; ik had best een fles willen meenemen, maar de koffer en rugzak zijn al zwaar genoeg. Het is Martinstag (St. Maarten), dus er staat gans op het menu, ik kies als Beilagen Servietten-Knödel en Apfelrotkohl, er komt ook nog een gebakken appel bij. Lekker maar veel – en dan had ik al de kleine portie genomen!. Daarna een speurtocht naar een nieuw verschenen boek over Apfelwein(kultur), waar ik met enige moeite een exemplaar van vind. Aangezien ik vlak in de buurt ben nog een keer avondeten bij Lorsbacher Thal, met nog twee appelwijnen van Kelterei Heil, plus water. Daarbij Rotbarschfilet met gebakken aardappeltjes en een soort remoulade. Dan vind ik het mooi geweest, met tram, U-Bahn (een deels ondergrondse sneltram, geen echte metro) en benenwagen gaat het terug naar mijn hotel voor een rustige avond met alvast wat opruimen en inpakken, morgen gaat mijn trein redelijk vroeg.

Eén reactie to “Brau en appelwijn”

  1. Linda said

    Lekker leesvoer weer Jan!

Geef een reactie

