Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Een paar dagen Hessen

Posted by Treinjan op 07/07/2016

Seligenstadt en Frankfurt

Donderdag gaat de reis via Utrecht naar Frankfurt, waar de ICE wegens werkzaamheden met “geplande vertraging” aankomt. In Utrecht was het frisjes en vochtig, in Frankfurt is het warm en droog. Dan met de S-Bahn naar Hanau en vandaar met de Odenwaldbahn-diesel naar Seligenstadt. Na inchecken in het hotel een eerste verkenning van de omgeving, vooral de oude binnenstad is zeer de moeite waard met veel vakwerk. Avondeten bij Gasthof Römischer Kaiser, de Brauereiausschank van Glaabsbräu, bieren en gerechten zijn van Fränkische kwaliteit (Seligenstadt ligt aan de Main, als je met de veerpont oversteekt ben je in Franken). Er is een bier tijdelijk te verkrijgen, Hopfenlust, met fruitige hop en weinig koolzuur, lijkt wat op Ungespundetes. Daarna nog een glas 1774, de lokale en zeer smakelijke versie van een Kellerbier (in 1774 is de brouwerij gesticht). Na de maaltijd maak ik op mijn gemak nog een wandeling langs de Mainoever, de veerpont wordt net vastgelegd voor de nacht.

DSCN2050Vrijdagmorgen verken ik het stadje verder, vanzelfsprekend onderbroken door Kaffee mit Kuchen in een Konditorei. De grote tuin bij de voormalige abdij is ook een prima plek om wat langer te vertoeven. Middageten in een restaurant aan de Marktplatz dat van dezelfde eigenaar is als Klein’s Brauhaus, de tweede brouwerij van Seligenstadt, maar contractueel het bier van Glaabsbräu moet schenken. Ze hebben echter ook een eigen appelwijn (men noemt dat meestal een Hausschoppen) die uitstekend smaakt, zowel puur als met een scheutje (koolzuurhoudend) mineraalwater, erbij iets typisch Hessisch: schnitzel met Frankfurter Grüne Soße en gebakken aardappels. In de middag doe ik niet zoveel, het is tamelijk warm en de inname beperkt zich tot water en ijs. Avondeten dan in de tuin van Klein’s Brauhaus met een glas Einhard Edel, hun versie van een pils, redelijk hoppig maar geen topper. In de avond woon ik een koncert bij in de kruisgang van het voormalige klooster, direkt naast de Einhard-Basilika (daar zou het koncert bij slecht weer hebben plaatsgevonden). De welluidende strijkersklanken werden een enkele keer lichtjes gestoord door de kerkklok, een vliegtuig en wat vogels, maar verder was het genieten, de plek heeft een heel aangename akoestiek.

Zaterdagmorgen neem ik na wederom een goed ontbijt de trein naar Groß-Umstadt, een wijnstadje waar ik afgelopenDSCN2064 april ook was. Onderhand begint het te regenen, dus met paraplu op wandel ik via de winkel van de Winzergenossenschaft naar een Konditorei (koffie vanzelfsprekend na de wijn, anders proef je niet zo goed), dan naar het Rathaus en de Markt. Middageten bij Weinhaus Brücke-Ohl, zij hebben naast een winkel ook een restaurant. Bij de Zanderfilet eerst een droge Riesling en daarna nog een glas Grauburgunder, plus als altijd water. De wijnen van deze Winzer mogen er ook wezen. Vervolgens weer terug naar Seligenstadt bij nog steeds regen. Een kleine pauze op de hotelkamer, na een uurtje wordt het droog en komt zelfs de zon door. Bij het open raam eerst wat schrijfwerkzaamheden, dan wederom de binnenstad in. Het is rustig in de stad en ik kan zonder ook maar iemand te storen enkele foto’s maken van ondermeer de imposante Steinheimer Torturm. Avondeten met appelwijn en water in weer een andere eetgelegenheid in het centrum. De rust in de binnenstad zal wel voorbij zijn als straks de voetbalwedstrijd begint maar daar ga ik niet op wachten. Ik hoor eigenlijk niets tijdens de reguliere speelduur (volgens mijn horloge, de TV blijft uit). De beslissing laat nogal lang op zich wachten, zodat ik er als die valt al meer dan een uur slaap op heb zitten. Het getoeter is dan niet van de lucht dus raam dicht, airco aan en verder pitten. Een uurtje later kan de airco weer uit en het raam weer op de klapstand.

Theo2014Zondagmorgen een uitgebreid ontbijt en vervolgens is het inpakken en wegwezen. Eerst naar Hanau, daar een kop koffie, dan door naar Frankfurt. Ik heb nog twee nachten geboekt in een hotel waar ik eerder geslapen heb en daar kun je al vroeg inchecken, wat mooi uitkomt. Eerst even installeren, dan met een omweg naar Frankfurt Louisa voor een late middagmaaltijd bij Zur Buchscheer, een van de weinige Apfelwein-lokalen in de stad die zijn eigen cider maakt. Maar wacht eens, ze brouwen hier ook! Op een kleine installatie (brouwsels van 120 liter) wordt 1 bier gebrouwen, Theo 2014 genoemd, naar de familienaam (Theobald) en het startjaar van het brouwerijtje. Het bier is een ongefilterde Pils die nagist op de fles (Kellerpils?) en smaakt voortreffelijk. Daarna met de tram terug naar het hotel voor een dutje (die verstoorde nachtrust plus een halve liter bier?) en wat schrijfwerk, kan ik meteen een bui voorbij laten trekken. Aan het eind van de middag met de U-Bahn (geen echte metro maar een soort sneltram) naar Oberursel ten noorden van Frankfurt, aan de voet van de Taunus. Eten bij restaurant Marktweib dat een zeer gevarieerd menu biedt met daarbij een voortreffelijke appelwijn. De terugreis maak ik voor de variatie met een combinatie van U- en S-Bahn. Op de hotelkamers nog wat lezen en schrijven onder het genot van een glaasje Odenwalder wijn, een Portugieser Weissherbst van de Winzergenossenschaft (het flesje heeft vanmiddag in de minibar staan afkoelen).

Maandag wordt dan een echte appelwijn-dag. In de ochtend houd ik me nog rustig, beetje uitslapen, uitgebreid DSCN2070ontbijten, wat rondkijken in het centrum, Kaffee mit Kuchen, een boodschapje (DM). Dan voor het middageten naar Frau Rauscher, een traditionele Apfelweinwirtschaft in Sachsenhausen die in een opzicht niet traditioneel is: je kunt kiezen uit een half dozijn verschillende appelwijnen. Ik proef er twee, de Kellermeisterschoppen ( een soort “vat van de dag”) en een Goldparmäne sortenrein. Daarna met tram en S-Bahn naar Frankfurt-Griesheim, naar Kelterei Nöll, een kleine Kelterei met een hele goede reputatie. Ik krijg een proeverijtje aangeboden van een serie van zes zogeheten “Sortenreine Apfelweine”, dus gemaakt van 1 soort appel, althans vijf van de zes. Bizonder is dat drie van de zes appelwijnen van handappels worden gemaakt, namelijk Jonagold, Cox Orange en Braeburn. Nummer vier is van de Schöner von Boskoop (goudrenet, vooral een kook-appel); nummer vijf is volledig gemaakt van een van de belangrijkste traditionele ciderappels, de Bohnapfel, de laatste is een Cuvee (mengeling) van Bohnapfel met Jonagold. Een fles Schone van Boskoop en de Cuvee gaan mee. Nadat ik de aankopen naar m’n hotelkamer heb gebracht ga ik naar Frankfurt-Praunheim voor de avondmaaltijd bij Schuch’s Restaurant. Hier staan wel een tiental ciders op de kaart, allemaal van eigen produktie. Ook in de keuken draait veel om de appel, ik kies voor een combinatie van gerechten, zes kleine porties. Daarbij een proefplankje van vijf appelwijnen: de Hausschoppen, Apfelwein mit Quitte (kweepeer), Sortenreiner Boskoop, Apfelwein rosé (met Holunder = vlierbes) en Roter Apfelwein (met Holunder & Schlehe = sleedoorn). Nog wat water erbij, dan koffie na en voldaan stapt Jan in de bus naar het centrum. In het hotel nog wat schrijfwerk, daarbij alleen gemeentepils.

En dinsdagochtend gaat de reis dan weer huiswaarts, nu gewoon volgens dienstregeling. Op heen- en terugreis heb ik de snelheidsweergave voorzover mogelijk in de gaten gehouden, het hoogste door mij waargenomen getal was 296.

 

Geef een reactie

