Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Bierdiner met geit

Posted by Treinjan op 26/06/2016

Of bierig geitdiner / geitig bierdiner? Amsterdam, vrijdag 24 juni

Het bierfestival Carnivale brettanomyces vierde dit jaar alweer zijn eerste lustrum. Veel activiteiten kon ik niet bezoeken, maar uiteindelijk ging het vrijdagmiddag toch richting Amsterdam. Eerst een niet bier-gerelateerde boodschap, dan een kort bezoek aan de Bierkoning, waar op straat voor de winkel een behoorlijk aantal bieren geproefd kon worden. Ik heb me beperkt tot driemaal Berliner Weisse, twee daarvan ook echt uit Berlijn, van Schneeeule. Deze bieren waren mild en tegelijk complex en wonnen het van de Weisse van Oersoep, die ik te eendimensionaal zuur vond.
Vanaf de Bierkoning kun je vrijwel recht naar de Waalse Kerk lopen, maar een kleine afbuiging bracht me bij het proeflokaal van Wijnand Fockink, waar ik onder het genot van een glaasje Speltjenever het assortiment heb bekeken (nee, verder niets meegenomen!). Toen was ik nog steeds ruim te vroeg op de Oudezijds Achterburgwal. Recht tegenover het Walenpleintje voor de kerk is Proeflokaal ’t Kelkje gevestigd, waar enkele bekenden ook wachtten op de aanvang van het diner. Men schenkt hier alle produkten van distilleerderij ’t Nieuwe Diep plus enkele Fränkische en Tsjechische bieren, vanzelfsprekend heb ik hier ook nog even geproefd van iets langgelagerds (5 en 10 jaar).

20160624_195516Dan was het gelukkig etenstijd. In de consistoriekamer op de eerste verdieping was plaats 20160624_221051 voor 32 eters die een vijfgangenmenu kregen voorgeschoteld, samengesteld door Brewtaste en Wilde Chutney met brouwerij Wild Beer (Somerset, UK). Op de foto links het menu, het bijgaande bier staat onder het gerecht in cursief, de bieren werden geschonken in wijnglazen. Alle combinaties waren mijns inziens geslaagd (en ik kreeg de indruk dat de meeste aanwezigen dezelfde mening waren toegedaan), de topper was voor mij het derde gerecht, met het vierde op de tweede plaats. De rechterfoto (beide foto’s gemaakt door Linda Teders, waarvoor dank) laat de bierflessen nog eens zien, de proefvolgorde was van rechts naar links. Een klein flesje per twee eters, de grote deelden we met vier personen, het bier in de grote fles viel (in ieder geval aan de tafel waar ik zat) als enige van de vijf niet bij iedereen in de smaak, maar verder vonden denk ik alle aanwezigen het een zeer geslaagde avond (mede dankzij goed tafelgezelschap).

De avond erna organiseerde het Brewtaste/Wilde Chutney-team een tweede diner met als thema “What the goat will eat”, nu in samenwerking met brouwerij Pope’s yard. Dit was een vegetarische maaltijd, wat mij ietwat bevreemdt, daar geiten toch erom bekend staan werkelijk álles te eten (of in ieder geval te proberen), althans volgens Aardman animation: Mower mouth.

2 Reacties to “Bierdiner met geit”

  1. Linda said

    Leuk verslag van een, ook in mijn ogen, zéér geslaagde avond.
    Linda

  2. Hoi Jan, thanks very much for your report and are very happy that you enjoyed the evening. One point though, a goats reputation to be willing to eat almost everything is not exactly true, they are quite picky eaters however because of their curious nature they will chew on and taste just about anything before deciding whether or not it is good to eat. Cheers Elaine, Wilde Chutney!

Geef een reactie

