Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Raderboten, treinen, wijn en bier

Posted by Treinjan op 24/09/2015

Maandagochtend vroeg gaat het via Den Haag HS en Venlo naar Düsseldorf. Daar kom ik in de handen van DB-Fernverkehr en prompt gaat alles niet meer zo soepel als voorheen. De trein bestaat uit twee ICE-stellen waarvan er 1 andersom staat, zodat circa 45% van de reizigers op de verkeerde plek van het perron staat (de resterende 5% let niet op). Als de trein, die in Düsseldorf begint, dan ook nog te laat wordt voorgereden is een behoorlijke beginvertraging gegarandeerd. Vooral dankzij het inkorten van de lange stop in Mannheim is de aankomst in Karlsruhe dan uiteindelijk niet al te laat. Daarvandaan gaat het tijdens een enorme stortbui via Winden naar Kapellen-Drusweiler, een wijndorpje in de Pfalz, waar het gelukkig weer droog is. De dubbele naam draagt het plaatsje overigens al eeuwen, niet tengevolge van een gemeentelijke herindeling. Hier slaap ik twee nachten in een klein hotel van een Weingut, de hotelkamers dragen alle de naam van een druivenras, ik heb de Dornfelder Zimmer. Voor het eten een Secco (mousserende wijn) van deze druif, bij het avondeten (salade en Pfifferlinge met pasta) een goede Gewürztraminer plus water.

Wissembourg

Wissembourg

Dinsdagmorgen een uitgebreid ontbijt, daarna naar Bad Bergzabern, een Kurort waar ook nog wel enkele wijnbouwers gevestigd zijn. Koffie bij een kleine koffiebrander, met uitleg over branden en koffiesoorten, heel interessant. Wat later middageten met tweemaal Dornfelder, halbtrocken en trocken, in dit restaurant kun je ook per 0,1 liter proeven. Dan met de bus naar Wissembourg in Frankrijk, in het noordpuntje van de Elzas. Mooie oude binnenstad, vooral de voormalige abdijkerk is de moeite, als je ogen eenmaal aan de duisternis gewend zijn. Er wordt gerepeteerd op het fraaie orgel en dat klinkt zeker niet slecht. Vervolgens wandel ik naar het station waar ik kan kiezen tussen een TER Alsace naar Straatsburg en een RB van de DB naar Landau en Neustadt an der Weinstrasse, ik neem de laatste en rijd nog even mee tot Landau, korte tijd later weer terug naar Winden waar dan wel meteen aansluiting naar Kapellen-Drusweiler is. Avondeten in een eenvoudig eethuis met het regionale bier, Lord pils van Bellheimer. Als Helles niet onaardig en prima bij de maaltijd, maar een pils is het naar mijn mening niet.

Woensdag pak ik weer mijn koffer en reis naar Karlsruhe. Hert regent bij aankomst, dus ik neem de tram naar het centrum, zoek een goede Konditorei op en geniet van Kaffee mit Kuchen. Later wederom per S1 ( in de van Karsruhe en wijde omgeving bekende dubbelrol, tegelijk tram en S-Bahn) naar Ettlingen, iets naar het zuidoosten. Een hapje eten bij de derde vestiging van Vogel Bräu, met eerst het standaardbier (een zeer hoppige pils) en daarna het seizoensbier, op dit moment een Doppelweizenbock. Dit laatste bier is lichtgeel, troebel met een overheersend citrusaroma, gevaarlijk doordrinkbaar en 7,5 % sterk. Dan terug naar Karlsruhe Hbf om dezelfde trein te nemen waar ik twee dagen eerder mee aankwam. Deze heeft nu echt vertraging en weet die tot Basel ook niet meer in te lopen, dus mijn reisschema in Zwitserland schuift een halfuur op.

Donderdag met de bus naar Burgdorf en vervolgens per trein via Bern naar Murten (Morat) in kanton Freiburg.

DS Neuchâtel

DS Neuchâtel

Middageten in een restaurant op de stadsmuur met zicht op de haven, waar het doel van deze reis afgemeerd ligt, het raderstoomschip Neuchâtel, sinds vorig jaar weer in de vaart na een restauratie die deels meer aan nieuwbouw gelijk stond. In de middag dan een rondvaart met dit schip over de Murtensee die begint bij stromende regen en eindigt met zonneschijn. De Neuchatel is een zogeheten halfkajuit-raderstoomboot en daarmee een stuk kleiner dan de raderboten op de andere Zwitserse meren. Het schip is tevens veel lager omdat het ook de verbindingskanalen tussen Murtensee, Neuenburgersee en Bielersee bevaart en daar onder de bruggen door moet kunnen. In Murten ligt trouwens nog een leuk klein schroefstoombootje afgemeerd, waar maximaal 13 personen op kunnen meevaren (en 2 bemanningsleden). Op de terugreis dan iets tamelijk ongewoons, de Interregio uit Bern vertrekt met forse vertraging en geen woord van de treinbegeleider(s); de aansluiting in Burgdorf wordt overigens nog gehaald, zij het op het nippertje.

Vrijdag is het wederom zeer matig weer, ik breng de dag grotendeels in treinen door. Route: Burgdorf – Langenthal – Wolhusen – Konolfingen – Thun – Interlaken Ost – Brienz. Daar ligt de schitterende grote raderstoomboot Lötschberg klaar voor de terugvaart naar Interlaken Ost, na het komende weekend gaat het schip voor het winterseizoen uit de vaart. Het weer verbetert langzaam, de terugreis van Interlaken via Thun naar Oberburg gaat zowaar in de zon, voorzover deze niet al achter de heuvels schuil gaat.

DSCN1804

2-Geräte Sudwerk (met fotograaf)

Zaterdagmorgen reis ik via Zürich en Wil naar het klooster Fischingen in de zuidpunt van Kanton Thurgau. Daar is sinds dit voorjaar de Brauerei Kloster Fischingen in bedrijf, om geld voor het onderhoud van het grote complex te verdienen. Er woont een klein groepje Benediktijner monniken in het klooster, die ruimte huren van de Verein Kloster Fischingen, de eigenaar van het geheel. De brouwerij houdt open dag ter gelegenheid van de introduktie van het herfstbier, Waldbier, gebrouwen met dennentoppen en kruiden. Overigens, er staat een brouwinstallarie van Kaspar Schulz en de Braumeister komt uit de Oberpfalz. Het Waldbier en het Original Klosterbier zijn beide gratis van de tap, de andere bieren tegen betaling van de fles te proeven. De brouwerijwinkel doet ook goede zaken, veel mensen nemen wat bier mee, minimaal een draagkarton met vier flesjes, maar ook dozen met grote flessen en regelmatig ook kratten. Er is ook een rondleiding door de kloostergebouwen, vooral de bibiotheek en de kerk zijn het aanzien waard.

Zondag is rust- en familiedag (dat gaat bij ons probleemloos samen) inclusief een retourtje Bern. Voor en bij het avondeten drink ik een bier dat ik uit Fischingen had meegenomen, een IPA van 7 vol%.
Maandagochtend al vroeg naar Thun en Brig via de Lötschberg-basistunnel. Koffie en enkele boodschappen in Brig,

De Vevey in aantocht

Daar komt de Vevey

dan het Rhônedal af via Sion en St. Maurice naar St. Gingolph aan de Franse grens. Daarvandan gaat het verder met de raderboot Vevey, die aangedreven wordt door een dieselmotor, maar afgezien daarvan zeer fraai is gerestaureerd. De boot brengt me naar de stad waarnaar ze vernoemd is en daar stap ik over op de La Suisse, een echte stoomraderboot, voor de vaart naar Lausanne-Ouchy. Na ontscheping wandel ik naar het metrostation Ouchy voor een steil omhooggaande rit van enkele minuten naar het station, vervolgens gaat het via Fribourg en Bern terug naar huis. Ook nu weer een bier uit Fischingen bij de avondmaaltijd, Imperial Brown Ale van 8,5 %.

Dinsdag ontruim ik mijn kamer, drink nog een kop kofie bij m’n zus en reis dan naar Basel. Op het DB-station Basel Badischer Bahnhof (afgekort Basel Bad Bf) doe ik mijn koffer in een kluis en koop bij de DB-kaartautomaat een Ticket Triregio. Dat is een 24-uurs kaart voor al het openbaar vervoer in het Verkehrsverbund Lörrach (RVL, Duitsland), het Tarifverbund Nordwest (TNW, Zwitserland), alsook in een aangrenzend stukje Frankrijk (Distribus plus de spoorlijn naar Mulhouse). Dan eerst naar de Rheingasse in Kleinbasel (het deel van de stad op de rechteroever), naar Restaurant Linde. Dit restaurant schenkt ook de Ueli-bieren van de ernaast gelegen brouwerij Fischerstube, ik probeer de vier standaardbieren nog eens uit in de vorm van een 4x 0,1 liter proefplankje. Daarna wat rondkijken in Basel aan weerszijden van de Rijn. Later in de middag reis ik weer Duitsland in, naar Steinen in het dal van de Wiese, in de zuidwestpunt van het Zwarte Woud. Avondeten bij een Italiaans restaurant naast het hotel, met wijn en water.

DSCN1874Woensdagochtend bij matig weer wat verder rondgekeken in het Wiesental, waarbij ik eerst met de trein naar het eindpunt Zell rijd, dan terug tot Schöpfheim voor koffie. Daarna met een omweg via Weil am Rhein weer naar Basel en nogmaals aan het Ueli-bier, nu in restaurant Fischerstube zelf. De brouwerij zit achter het restaurant, door de ramen zie je eerst de 4 gistkuipen (allemaal vol), daarachter staat de brouwinstallatie. Ik drink eerst het Mac Ueli Ale, 5 vol%, van het vat; vervolgens het flesbier Basilisk (5,4 %), dat zoals alle Ueli-flesbieren bij Lasser in Lörrach wordt gebrouwen en afgevuld. Het weer is intussen iets verbeterd, maar nog niet geweldig. Aangezien dat met mijn (inmiddels tweede) dagkaart kan rijd ik met de SNCF op en neer naar Mulhouse, waar het mooi weer is en ik in de zon op een bankje kan lezen tot de trein terug gaat. In Basel ga dan naar de nieuwe huisbrouwerij Volta-Bräu. Inrichting is quasi-industrieel met veel hergebruikt hout (SBB-laadkisten) en een ratjetoe aan meubilair. De RVS-brouwinstallatie is goed te bekijken. Drie bieren, Volt, Ampère en Ωhm, respectievelijk ondergistend Helles, bovengistend Red Ale en IPA. Ik kies voor het Ampère-bier, wat goed te drinken is. Ik overweeg nog even om er ook wat te eten, maar de muziek is me te hard en het lokaal is niet echt mijn ding, dus toch maar niet. Met tram en trein terug naar Steinen, even gewinkeld in de Rewe en een boterham gegeten op de hotelkamer, lekker, niet duur en rustig.

Donderdag reis ik via Basel naar Düsseldorf en doe daar mijn koffer zolang in een kluis. De stad in voor wat mosterd (ABB Mostert), dan een Alt bij Kürzer, daarna nog meer Mostert (zoals het hier genoemd wordt) bij Löwensenf en dan een vroege avondmaaltijd bij Schumacher in de Oststrasse, met 1838, een hoppiger variant van hun Alt. Daarna verder via Utrecht naar Leiden; deze dag laat de DB zien dat ze wél op tijd kunnen rijden.

4 Reacties to “Raderboten, treinen, wijn en bier”

  1. Waarschijnlijk zou ik niet verder zijn gekomen dan Karlsruhe, met afstekers naar Ettlingen en Durlach. Ettlingen was overigens niet de derde, maar de tweede Vogelbräu. De originele was Karlsruhe (Kapellenstrasse, een dezer dagen moeten ze hun 30e? verjaardag vieren), daarop volgde Ettlingen, toen kwam Ballhaus Watzke (in Dresden – beetje vreemde eend inde bijt voor het Vogel-“imperium”) en als voorlopig laatste Durlach.Overigens zit naast das Original een ierse pud, met een stout en een irish red ale, ook gebrouwen door Vogel. Op termijn te verwachten: whisky/oak barrel aged bier, in Durlach wordt sinds een paar jaar ook whisky gestookt.

    • Treinjan said

      In de geval bedoelde ik: voor mij de derde, in Durlach was ik in het voorjaar en in Karlsruhe zelf al een paar jaar geleden. Watzke is ook al bezocht evenals de Goldener Reiter.

      • OK, dat was je persoonljke volgorde dus. Dank voor de verheldering.
        Ik vermoed overigens dat je ipv Goldener Reiter bedoelt Blaue Reiter (is het hotel in Durlach). Goldener Reiter ken ik niet in relatie met Vogelbräu.

  2. Treinjan said

    Goldener Reiter is de tweede Ausschank van Watzke.
    http://www.watzke.de/watzke_am_goldenen_reiter.html

Geef een reactie

