Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Solothurner Biertage 2015

Posted by Treinjan op 23/04/2015

Donderdag 23 april

Een festival dat ik al eerder bezocht en dat me nooit echt heeft kunnen bekoren, hoewel de bierkeus altijd behoorlijk ruim en interessant was. Er zijn een paar dingen verbeterd: er is een echt proefglas verkrijgbaar (te koop voor 5 frank) en er is een aparte grote tent met de stands van de brouwerijen, inmiddels 30 uit heel Zwitserland. De oorspronkelijke hal bevat nu het podium en de eetgelegenheid (plus een bar met dertig bieren, maar die zijn ook in de tent verkrijgbaar), verder is er buiten ook nog veel plek, maar daar zijn de rookpluimen niet van de lucht. Al met al is het festival dus een stuk groter geworden, maar de minpunten blijven overheersen. Dat betreft vooral de standaard serveergrootte: 0,3 liter. Je kunt aan veel stands per 0,1 liter proeven, maar dat zijn dan steeds proefplankjes (minimaal 3 bieren) met plastic bekertjes. Het standaard”glas” is trouwens een beker van polycarbonaat, statiegeld twee frank. Ik heb maar 1 stand gevonden die de bieren ook per 0,1 liter aanbood, daar heb ik dan ook meteen gebruik van gemaakt. Verder staat de tent op een terrein met grindbodem, zonder plankieren, en er liggen aardig grote stenen tussen, je moet eigenlijk bergschoenen aan! Als bierproeffestival is het nog steeds niet veel soeps in Solothurn. De toegangsprijs is overigens 10 frank, en de bieren betaal je gewoon kontant aan de betreffende stand. Standaardbieren zijn 4 frank per 0,3 liter, andere soms meer. Allemaal niet goedkoop, maar ja, Zwitserland hè.
Overigens was er na de officiële opening een kort optreden van de komiek Baldrian, dat ik niet geheel kon volgen, maar wat ik verstond was inderdaad heel komisch. [Baldrian over onthaasten:: “Vroeger nam ik altijd de intercity van Zürich naar Bern, maar dan kreeg ik last van jetlag. Dus nu doe ik het met boemeltreinen.”] Verder kon ik nog een interessant boekwerkje aan mijn collectie Zwitserse bierboeken toevoegen.

Eén reactie to “Solothurner Biertage 2015”

  1. […] Biberist om het een en ander aan leeggoed in te leveren. Het festival was geen lang bezoek waard (verslag), heb het niet laat gemaakt. Vrijdag verlaat ik Zwitserland weer, via Zürich, Schaffhausen en […]

Geef een reactie

