Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Brau, Geiste und Brände

Posted by Treinjan op 18/11/2014

November 2014

Op maandag gaat het via Utrecht, Düsseldorf en Würzburg weer eens naar Bamberg (zonder noemenswaardige vertraging, waargenomen maximumsnelheid 299 km/u), waar ik verblijf in hetzelfde appartement als afgelopen voorjaar. Avondeten bij een restaurant vlakbij, in de vroegere Domterrassen (inderdaad, met uitzicht op de Bamberger Dom). Geen klassieke Fränkische kost, maar vooral gerechten met Italiaanse trekjes, de Mönchsambacher Lager smaakt er niettemin prima bij.

Dinsdagmorgen naar Neurenberg voor dag 1 van de BrauBeviale. Geheel volgens verwachting zie ik op het station al enkele bekende gezichten.Braupas Na aankomst op de Messe allereerst bij de persafdeling langs, waar een toegangskaart voor me klaarligt; dit jaar heeft men voor het eerst ook bloggers uitgenodigd en hen de mogelijkheid tot accreditatie gegeven. Na inspectie van de voorzieningen waar ik als blogger gebruik van kan maken, start ik met bierproeven: alle bezoekers kunnen op de eerste dag van de Brau de gouden medaillewinnaars van de European Beer Star Competition proeven, voor het bepalen van de consumenten-favoriet, bij mijn laatste bezoek in 2011 heb ik dat ook gedaan (zie: Proeven op de Brau). Bij deze proeverij tref ik diverse kennissen, later tijdens het rondkijken op de beurs tref ik er nog enkele (onder wie, heel verrassend, een oude bekende van het proeven bij Heineken). Ook bij diverse stands valt er het nodige interessants te proeven, zoals bijvoorbeeld enkele real ales(!). Eind van de middag is er nog een “Bierblogger-Treffen” georganiseerd, waar ik met enkele mensen kan kennismaken die ik totnogtoe alleen via het internet kende. Terug in Bamberg doe ik nog wat boodschappen, onthoud mij verder van alcoholische versnaperingen en maak het niet laat.

Woensdagmorgen wederom naar de Brau. Wat werk aan de computer, met koffie en een koekje in het Pressecenter. Daarna naar een perslunch, BierspijsBrauwaar de uitslag van de European Beer Star 2014 bekendgemaakt wordt. We krijgen vooraf een bier-spijs proeverij met vijf gouden medaille bieren, waar enkele geslaagde combinaties bij zijn. Daarna kun je van het buffet desgewenst stevig tafelen, diverse voorgerechten, soep, diverse hoofdgerechten en drie toetjes. Ik weet me te beheersen, drink ook alleen water. Daarna weer rondkijken, enkele voordrachten bijgewoond en nog wat Nederlands gezelschap opgezocht. Een enkel biertje, dan m’n jas ophalen en nog wat water drinken in het perscentrum, vervolgens weer met metro (de Neurenbergse U-Bahn is een echte metro, geen ondergrondse tram) en trein terug naar Bamberg. Daar kies ik ervoor mezelf aan een mogelijke beproeving te onderwerpen: ik ga een hapje eten bij Ambräusianum, een inmiddels 10 jaar bestaande huisbrouwerij die ik al een heel stel jaren niet meer bezocht heb. Het volgende bezoek zal ook wel weer de nodige tijd op zich laten wachten, want het bier is nog steeds niet geweldig. Je kunt een proefplankje krijgen van de drie standaard bieren, het Helles en Dunkles hebben allebei last van wat vreemde esters (aceton?), de Weizen is drinkbaar (maar meer ook niet); het eten is in orde maar de prijs/kwaliteitsverhouding is naar Bambergse maatstaven matig. Thuis nog wat thee om de vochtbalans wat te herstellen en weer op tijd naar bed.

Donderdag met de eerste voor Bayern-ticket gebruikers toegelaten trein (vertrek 09:00 uur precies) naar Neurenberg en de Messe, daar eerst een stukje meegemaakt van de elke dag plaatsvindende Bierverkostungen in de “Craft Beer Corner” (Neudeutsch ?), waar steeds grote belangstelling voor is. Ik kom er binnen als het nog heel rustig is, bekijk de opstelling van winnende bierflessen en moet dan snel naar de proeftoog om nog een goede plaats te hebben.DSCN1505 Als er na zes bieren gepauseerd wordt sta ik mijn plek af en ga nog een keer naar het perscentrum om van de computervoorzieningen gebruik te maken, daar kan ik ook een vroege lunch gebruiken, niet zo luxueus als gisteren, slechts een kopje Kürbissuppe (pompoensoep) en wat broodjes. Vervolgens kijk ik nog een tijdlang rond in de hallen met “hardware”, er zijn veel leveranciers aanwezig met brouwinstallaties in alle soorten en maten (die spreken toch het meest tot de verbeelding), verder bijvoorbeeld veel spoel- en afvulmachines en zo hier en daar een distilleerinstallatie. Dan vind ik het welletjes en haal mijn jas op, neem de (nu eens niet bomvolle) metro naar Nürnberg Hbf en vervolgens de trein naar Ebensfeld ten noorden van Bamberg. Met het zwaartepunt in de Fränkische Schweiz zijn er in ook heel veel Brennereien in Franken, de meeste daarvan verwerken fruit, maar er zijn ook diverse brouwerijen die distilleren (en nog meer die laten distilleren). Senger in Ebensfeld is Mosterei (fruitsappen-fabrikant) en Brennerei, ik bekijk het voorradige assortiment in de winkel en neem wat sap en Hochprozentiges mee. Daarna avondeten in Gasthof Schwanen, de sinds deze zomer weer geopende Ausschank van het Ebensfelder Brauhaus. Karper(filet) met Kartoffelsalat en gemengde sla, een klassieker in dit jaargetijde. Erbij het verfrissende, naar de citruskant neigende Weizen (mit Flaschengärung!), gevolgd door Schwanador, het herfstbockbier; goudkleurig, helder, moutig, fruitig, wat alcohol en hop, uitgebalanceerd en gevaarlijk doordrinkbaar. Terug in Bamberg haal ik nog net de laatste reguliere bus naar mijn verblijf op de Kaulberg voordat de Stadtwerke Bamberg overschakelen op het beperkte avondbusnetwerk. Daar houd ik het weer bij thee en water.

Vrijdagmorgen wederom op tijd naar het station, om te beginnen reis ik noordwaarts naar Lichtenfels, waar ik de lokale Bauernladen bezoek. Daar zijn de bieren van de kleine Braumanufaktur Lippert en diverse andere interessante en meest lokaal geproduceerde etenswaren verkrijgbaar. Met twee beugelflessen bier van een ongewoon model en enkele potjes vruchtengelei in de tas wandel ik verder naar een mij bekende Konditorei voor Kaffee und Kuchen. Vervolgens reis ik weer zuidwaarts naar Bamberg, zet daar mijn boodschappen zolang in een kluisje, dan via Forchheim door naar DSCN1507Kirchehrenbach in de Fränkische Schweiz. Middageten bij Brennerei Gasthaus Sponsel, daarbij alleen water. Na afloop van de voortreffelijke maaltijd (Brennerschnitzel, gepaneerde schnitzel gevuld met uisnippers en grove mosterd, daarbij gebakken aardappelen en gemengde sla) als digestief een glaasje Apfelbrand uit het houten vaatje dat op de toonbank prijkt. Zeer lekker, er gaat een ter plekke uit datzelfde vaatje gevulde fles mee.
Ik kijk nog even rond in het plaatsje, genietend van het prachtige weer: 17 graden, veel zon, nauwelijks wind en dat midden november! Met het boemeltreintje een halte verder naar Pretzfeld, waar ik een mooi hoppige ongefilterde Helles drink bij Nikl-Brau. Recht tegenover deze Brauereigasthof ligt de winkel van Edelbrennerei Haas, die ik maar niet bezoek, om mijn rug (die flessen moeten ook nog meegesjouwd worden!) en ook mijn portemonnee te sparen, Haas heeft een grote naam maar ook tamelijk grote prijzen.
Nog een stukje door naar eindstation Ebermannstadt, een aardig stadje met op dit moment 1 brouwerij en meerdere distilleerderijen. Bij Brennerei Theiler proef ik nog wat lekkers en laat me verleiden, weer twee flesjes erbij, een Brand en een Geist. Ter toelichting (dan is ook de titel van deze post verklaard): een Brand is een distillaat van vergiste vruchten, een Geist (ook: Wasser) is een distillaat van neutrale alcohol waarin vruchten hebben getrokken. De laatste methode wordt toegepast bij vruchten die niet voldoende vruchtvlees hebben om een vergistbare maische te produceren.
Dan terug naar Bamberg, een eenvoudige avondmaaltijd in mijn FeWo en acher de computer. Later die avond begin ik nog aan de fles Oberfränkische (!) wijn die ik van mijn gastvrouw heb gekregen, een Müller-Thurgau trocken uit Unterhaid aan de Main, eenvoudig maar lekker.DSCN1518

Zaterdag eerst maar eens een beetje uitgeslapen, op m’n gemak ontbeten en vervolgens de stad in, het is weer mooi zonnig weer. Beetje rondkijken, Kaffee und Kuchen in m’n vaste Konditorei, wat boodschappen doen. Middageten bij Spezial, pittige rundergoulasch met aardappelen en sla, erbij het Bockbier: diepbruin, moutig, mild gerookt, aangenaam bittertje en gevaarlijk doordrinkbaar. Nog verder rondgewandeld in de stad en weer op huis aan voor een kopje thee, helaas is de lucht inmiddels dichtgetrokken. Het is al donker als ik via de ZOB (Zentraler Omnibus Bahnhof) naar Memmelsdorf rijd, voor avondeten bij Höhn. Wildschweinbratwurst mit Blaukraut (rode kool), Preiselbeeren (rode bosbes, veenbes, vossenbes) en aardappelpuree. Erbij eerst het standaard Görchla-bier, een ongefilterde Helles met vrij veel fruitigheid; daarna het bokbier, zelfde kleur maar vrijwel helder, wat zoeter met diverse fruitsmaakjes en alcohol, dan uitdrogend met enig nabitter. Na de eerste paar slokken valt de alcoholwarmte niet meer op en wordt het bier (alweer!) gevaarlijk doordrinkbaar. Nog een lekker toetje en dan met de laatste bus terug naar Bamberg. De lucht is weer opgeklaard en het begint aardig koud te worden. Bij wijze van slaapmuts (’t is wel een halve liter) open ik thuis nog een van de gisteren in Lichtenfels gekochte flessen, het Räucherla (5,3 vol%) van Lippert is amberkleurig met een waasje, veel crèmekleurig schuim, flauwe rookgeur, smaakt moutig-fruitig met een zachte rokerigheid, de hop(-bitterheid) komt in de nasmaak, goed doordrinkbaar.

Zondagmorgen is het grijs en vochtig, dus de ochtend breng ik thuis door. Wat schrijfwerk, kopje koffie, nog wat meer schrijfwerk (met toetsenbord én pen), dan is het alweer lunchtijd. Het is net aan droog als ik naar de Neue Residenz ga, het voormalige stadspaleis van de prins-bisschoppen van Bamberg, dat is dan nieuw naar Bambergse begrippen, want de bouw van het eerste deel begon rond 1605. Er zijn twee galerijen met schilderijen die je op eigen houtje kunt bekijken, plus een hele reeks kamers en zalen op twee verdiepingen die je tijdens de rondleiding (inbegrepen in het toegangskaartje) te zien krijgt. Het is in deze ruimtes vaak behoorlijk fris, buiten is de temperatuur trouwens ook niet meer zo hoog, tijd voor een verwarmend kopje thee. Aan het eind van de middag loop ik weer omlaag naar het centrum voor de avondmaaltijd bij Hotel-Gasthof Weierich. Tot 1878 was dit een kleine brouwerij, daarna alleen nog Gasthof. Naamgever Georg Weierich speelde een belangrijke rol in de Bamberger Bierkrieg (1907). De fraaie inrichting dateert uit de jaren twintig van de vorige eeuw; deze was mij bekend uit het boek “Genuss mit Geschichte” en de eerste reden om hier te gaan eten. De tweede was dat ze bieren van Fässla, Heller (Schlenkerla) én Spezial schenken, met een proefplankje van 3x 0,1 liter (Fässla Pils en Zwergla plus Schlenkerla Märzen). De pils vind ik niet geweldig, de andere twee smaken me wel en combineren goed met het eten (drie soorten worst en rookspek van de grill, met zuurkool en gebakken aardappelen), ook een kleine pul Fässla Lager smaakt me goed. Als afsluiter koffie met Fränkische whisky: Friedelskeller nr. 1 van het Brauhaus Kreuzberg, een brouwerij en distilleerderij bij Hallerndorf (WNW van Forchheim), ook niet verkeerd. Later op de avond is ook het tweede bier van Lippert uit Lichtenfels aan bod, Amber geheten, 5 vol% sterk. Qua kleur diepamber en wazig, geur moutig, fruitig en hoppig. De smaak is even moutzoet en fruitig (rood fruit), gaat dan snel naar wat wrang/bitterigs om vervolgens uit te drogen naar bitter, behoorlijk lange bittere nasmaak. Daarmee zit het Franken-deel van deze reis erop.

Geef een reactie

