Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Engeland in mei: Oxford – Leeds – Sheffield

Posted by Treinjan op 17/05/2012

Voor het eerst een reis naar Engeland in het voorjaar, ik ben nog nooit in dit seizoen die kant op gereisd. De heenreis verloopt niet zonder horten en stoten. Door een lekkende ketelwagen bij Roosendaal strandt de trein naar Brussel in Oudenbosch, op last van de brandweer is al het treinverkeer rond Roosendaal stilgelegd. Uiteindelijk komen er bussen die de reizigers voor België naar Essen brengen, daarvandaan met de stoptrein naar Antwerpen, dan een trein naar Brussel-Zuid waar ik nog met de Eurostar van twee uur later meekan (overstappen inclusief omboeken, pas- en bagagecontrole in minder dan een kwartier). In Londen weet ik dan nog wat tijdwinst te boeken zodat ik uiteindelijk ruim vijf kwartier later dan oorspronkelijk gepland in Oxford arriveer. Mijn nicht staat op me te wachten, we gaan eerst in de stad lekker eten en dan door naar het college waar zij verblijft en waar voor mij een guest room is gereserveerd. Het college is een van de jongere en ligt aan de rand van de universiteitswijk in een behoorlijk groene omgeving.

Na een goede nachtrust een eenvoudig ontbijt op de kamer, de ingrediënten staan klaar op of in de koelkast (en de verse broodjes worden per fiets aangevoerd). Daarna wandel ik de stad in, bezoek de Tourist Information, kijk rond, drink koffie en doe wat boodschappen, onder andere in een bepaald goed gesorteerde boekwinkel (Blackwell), maar ik houd me in, vooral met het oog op het mee te slepen gewicht. Middageten op de binnenpaats van de Turf Tavern, vervolgens even terug naar m’n kamer om de aankopen op te bergen, daarna een colleges-rondleiding met privé-gids, die me ook plekken kan laten zien waar de gewone tourist niet binnenkomt (en al helemaal niet zonder te betalen!). Avondeten in het college en daarna een kalme avond, het onderstel heeft rust nodig.

De volgende morgen wederom een eenvoudig ontbijt, daarna inpakken en mijn koffer zolang bij m’n nicht op de kamer stallen. Dan wederom de stad in, de Botanic Gardens en nog enkele colleges bekijken. Middageten bij Chequers, net zo’n “verstopte” pub als gisteren, met een minder leuke binnenplaats maar een fraai interieur en goed eten, plus ook weer een ruime bierkeus. Aan het eind van de middag neem ik de trein via Birmingham naar Sheffield, stap daar over richting Leeds. De komende drie nachten slaap ik bij een pub met een klein hotel, op een paar honderd meter van station Woodlesford, een stop voor Leeds.

Vrijdagmorgen naar Leeds, eerst uitgebreid het station en zijn voorzieningen bekeken, daarna een rondrit met de CityBus, een bijna gratis (50 pence) ringlijn door en rond het centrum van de stad. Na nog een klein bodempje in de maag gelegd te hebben naar het hotel waar de Europese Bier Bloggers Conferentie plaatsvindt.

[Verslag dag 1] [Verslag dag 2]

Op de zondag na de EBBC zijn er voor de deelnemers twee brouwerij-excursies georganiseerd, ik ga met een klein groepje naar Roosters in Knaresborough, ten noorden van Leeds. We reizen er met de trein naartoe, op het station staat een taxibusje op ons te wachten. Twee broers baten deze brouwerij tegenwoordig uit, met hun vader op de achtergrond. Zij delen de liefde voor hoppige pale ales die de oprichter al had en zetten die lijn voort, de hopopslag is goed gevuld. We krijgen een uitgebreide rondleiding, kunnen proeven van drie bieren van het cask, twee hoppige pale ales en een donker bier, een porter. Verder staat er een ruim bemeten koud buffet voor ons klaar bij wijze van lunch. Na weer met de taxi teruggebracht te zijn naar het station reizen we terug naar Leeds waar we afscheid van elkaar nemen en ieder zijns weegs gaat.
Mijn weg voert me naar station Meadowhall, een stop voor Sheffield, waar ik overstap op de tram die me naar mijn B&B in de wijk Hillsborough brengt. Na inchecken en installeren een wandeling door het nabije park, een Indiase maaltijd zonder alcohol en tijdig naar bed, het waren drukke dagen.

Maandagmorgen na een uitgebreid cooked breakfast met de tram naar het centrum om diverse bezienswaardigheden te bekijken, beginnend bij de niet heel grote maar wel zeer interessante kathedraal, de Anglicaanse. Er is ook een katholieke kathedraal, maar die is vanwege restauratie niet toegankelijk. Na de koffie aandacht voor de diverse theaters, waaronder het bij snooker-liefhebbers bekende Crucible, het indrukwekkende stadhuis en de Winter Garden, een enorme kas die vrij toegankelijk is. Middageten in de grootste pub van Sheffield, de Rawson Spring in Hillsborough. Daarna siesta op mijn kamer, ik ben nog steeds vrij moe. Opgefrist opnieuw de stad in, wat rondgekeken met de tram die in deze stad met zijn vele hoogteverschillen zo nu en dan behoorlijk klimt en daalt. Dan een bezoek aan de wijk Kelham Island, eerst naar de K.I. Tavern voor een aperitief. Deze pub serveert ’s avonds geen eten, daarvoor verhuis ik naar de Fat Cat vlakbij; bij deze pub is de Kelham Island Brewery ooit begonnen. Een eenvoudige hap en nog wat glaasjes ale (half pints). Er komt een “local” naast me zitten die zo’n vet Yorkshire accent heeft dat ik er niet veel van begrijp, de Canadees aan mijn andere kant vergaat het net zo. Dan terug naar mijn kamer, nog even de computer aan om de laatste correcties aan te brengen in het artikel over “live beer blogging”.

Het was in de loop van maandag al lekker zonnig weer geworden, dinsdag werd het daarbij ook warm. Weer de stad in en nog wat rondgekeken, ook hoog boven het centrum en bij het station. Middageten bij de Devonshire Cat, een pub met een grote bierkeuze en heel goed eten. Later in de middag nog een kleine “pubcrawl”. Eerst naar The Wellington, thuis van de Little Ale Cart brewery, die zijn in het algemeen zeer hoppige bieren naar stoomlokomotieven pleegt te vernoemen. Vervolgens naar het Hillsborough hotel, een pub met B&B en eigen brouwerij, de Wood Street brewery. Na het hopgeweld van de L.A.C. brewery komt het bier eerst wat vlak over. Tenslotte naar de New Barrack Tavern, een pub van de Castle Rock brewery uit Nottingham, hier ook een lekkere risotto als avondmaaltijd. Daarna op m’n gemak teruggewandeld naar mijn B&B om dit verslag bij te werken.

Woensdag gaat het dan weer op huis aan. Op station Sheffield doe ik nog enkele inkopen, een biertje zit er niet in, de Sheffield Tap (platform 1b) gaat daarvoor te laat open. Exprestrein naar Londen St. Pancras, daar nog wat te eten ingekocht en dan met de Eurostar naar Brussel. De trein naar Londen heeft WiFi tegen betaling (gratis in de 1e klas), St. Pancras Station heeft gratis WiFi, dus daar kan ik dit verslag nog even verder bijwerken, je moet immers (onder normale omstandigheden!) altijd enige tijd wachten. De reis verloopt verder zonder problemen, door een (nu bedoeld) snelle overstap in Brussel weet ik nog een uur van mijn reisschema af te knabbelen.

2 Reacties to “Engeland in mei: Oxford – Leeds – Sheffield”

  1. […] Eind augustus vindt de Europese Bierbloggers Conferentie (EBBC) plaats in Brussel. Het programma ziet er interessant om er wat tijd (en geld) aan te spenderen. De Europese conferentie wordt voor de vijfde keer georganiseerd, editie twee (in Leeds) heb ik in 2012 bijgewoond, toen had ik het bezoek ingebed in een Engelse rondreis: Oxford – Leeds – Sheffield (verslag). […]

  2. […] (2011 Londen, 2012 Leeds, 2013 Edinburgh, 2014 Dublin). De tweede editie in Leeds heb ik bezocht (reisverslag), toen kregen bloggers zonder commerciële achtergrond hun inschrijfgeld terug. Dat was nu niet het […]

Geef een reactie

