Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Nieuw Zeeuws

Posted by Treinjan op 12/04/2012

Het bier van de maand april in de ABT-café’s is Nieuw Zeeuws van brouwerij Emelisse. Omdat ik de naam voorgesteld had was ik in zekere zin wel verplicht om het te gaan proeven (een mens bedenkt soms smoezen!). Leiden heeft geen ABT-café binnen zijn stadsgrenzen, dus de trein moest eraan te pas komen. Ik kies ervoor om naar Amsterdam te reizen, en ben eerst naar Wijnand Fockink in de Pijlsteeg gelopen om daar enkele aankopen te doen. Geen borreltje of likeurtje gedronken, want ik wil mijn proefvermogen niet beïnvloeden.
Bij proeflokaal In de wildeman in de Kolksteeg is het rustig. Het bier komt in de ABT-bokaal, is amber tot bruin en troebel. Geurt moutig, wat fruit, zacht hoppig. In de smaak eerst mout met iets caramel, dan een stevige dosis hop, behoorlijk bitter maar niet hard. Bij elke volgende slok komt de fruitigheid meer naar voren, deze is heel complex. Ik neem wat perzik/abrikoos waar (tropisch/geel fruit), alsmede een beetje (bittere) sinaasappel en grapefruit (citrusfruit), zelfs ook nog iets van bessen (rood fruit). De moutbasis blijft aanwezig, de balans tussen zoet, (fris)zuur en bitter blijft in stand. Nasmaak is vooral hoppig bitter, de mond droogt uit.
Het bier bevat 6,5 vol% alcohol en is behoorlijk (gevaarlijk) doordrinkbaar. De complexe fruitigheid komt enerzijds natuurlijk van de gist, maar ook van de verschillende Nieuw-Zeelandse hoppen: Motueka, Nelson Sauvin en Pacific Gem. Als ik een rapportcijfer moet geven krijgt het een 8.

Geef een reactie

