Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Gose en Kümmel

Posted by Treinjan op 26/01/2012

Gose, het wat zurige tarwebier dat ontstaan is in Goslar en destijds vooral populair was in Leipzig, werd en wordt in Leipzig vaak met siroop maar ook met wat sterkers vermengd. Beroemd is vooral het “Regenschirm”, Gose met Allasch, een Kümmellikör. Kümmel is karwijzaad, dat ook wel eens wordt gebruikt voor het bereiden van een ongezoete borrel. Toen we begin deze maand op de Leidse Bierproefavond de Gose van het Brauhaus Goslar behalve puur ook met Allasch gemengd proefden (met interessant resultaat), bedacht ik dat ik ook nog in het bezit was van een flesje Kümmelschnaps. Daar er nog 1 fles Gose Hell en wat Allasch over was heb ik die gebruikt om nog een klein experiment uit te voeren.
Naast elkaar: Gose (hell, 4,8 vol%), Gose met Kümmelschnaps 32 %, Gose met Allasch (38 %, maar al een tijd aangebroken, dus mogelijk iets minder alcohol). De Schnaps heeft niet zo’n uitgesproken invloed als de likeur, maar is wel duidelijk merkbaar. Het bier verliest wat aan fruitigheid en wordt bitterder, wat peperig-scherper en wat alcoholischer. De likeur maakt het geheel eveneens alcoholischer, maar vooral zoeter en kruidiger, met een scherpte die doet denken aan (ster)anijs. Leuk om eens uit te proberen, maar ik denk niet dat ik nu een nieuwe variant bedacht heb.
Overigens is de Leipziger Gose (van Gasthausbrauerei Bayerischer Bahnhof) beslist zuurder dan die van het Brauhaus Goslar, en de Döllnitzer Ritterguts Gose is nóg zuurder. Een volgende trap in zuurheid is dan het verwante Wöllnitzer Weissbier van Brauerei Talschänke uit Jena, waar het toevoegen van siroop dan wel likeur ook gedaan wordt. De Allasch had ik ooit gekocht in de Bayerischer Bahnhof, de Kümmelschnaps kwam van Brennerei/Bärwurzerei Drexler in (Bad) Kötzting (Oberpfalz), waar ik afgelopen september ben geweest.

Geef een reactie

