Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Informatie voor de reiziger, niet bij NS?

Posted by Treinjan op 15/12/2011

Afgelopen zondag is in heel Europa de nieuwe dienstregeling (Dienstregeling 2012) van de spoorwegen ingegaan, enkele afwijkers daargelaten. Ik moet zeggen dat de spoorwegmaatschappijen van de ons direkt omringende landen het beter deden dan de NS. Per begin december verving de DB de tabellen op de “Kursbuch”-pagina’s, en ook om die tijd kon je bij de NMBS zowel de geldende als de nieuwe dienstregelingen downloaden, inmiddels staan daar alleen nog de huidige tabellen (in twee talen). De NS daarentegen verving de tabellen pas per 12 december. Bovendien leek het mij of er hier en daar iets mis was gegaan, enige tijd waren nog oude tabellen naast nieuwe zichtbaar, hoelang precies weet ik niet, dat hangt ook af van de instellingen van je browser. Ik kreeg in ieder geval bij tabellen Ba en 5a nog de oude gegevens te zien, en bij Bb en 5b de nieuwe: bij deze tabellen kon je het goed zien door te kijken naar de route van de trein A’dam -Vlissingen (nog via Schiphol of al via Haarlem?) respectievelijk de opname in de tabel van station Sassenheim (geopend per 12 december).Vreemd. Dat ik me dit niet verbeeld heb lees je op Treinreiziger.nl.

Na geforceerd herladen van de desbetreffende pagina’s neem ik aan dat ik nu overal de nieuwe tabellen kan zien – de NS vermeldt de geldigheidsperiode niet in de tabellen, zoals bijvoorbeeld de DB dat doet. Er zijn zo hier en daar verschuivingen die een einde maken aan overstapmogelijkheden die jaren hebben bestaan. Ook is de indeling van de tabellen hier en daar misleidend: een eerder vertrekkende trein die rechts van de latere trein staat , in tabel 5b bij vertrek uit Den Haag HS bijvoorbeeld. Goed opletten dus, de aansluitende trein kan zowel in een kolom naar links als naar rechts staan. Dat wordt wennen.

Maar genoeg gemopperd. Zoals in het voorgaande bericht al gemeld, station Eijsden (verbinding Maastricht-Luik) is weer in gebruik. De stoptreinen op deze verbinding doen ook Maastricht-Randwyck weer aan, waarmee de situatie van enkele jaren geleden is hersteld. Let trouwens op: de tijden op maandag-vrijdag verschillen van die in het weekeinde en op feestdagen. En ik zie dat mijn verbinding naar en van Essen (B) voor het komende kerstbierfestival ook veranderd is – langere reistijd maar daarvoor nog slechts 1 overstap.

Geef een reactie

