Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Whisky Festival Den Haag

Posted by Treinjan op 18/11/2011

Het Internationaal Whisky Festival is ooit in Den Haag begonnen, vond vervolgens jarenlang plaats in Leiden (Pieterskerk) en is dit jaar weer terug op de plek waar het begon, de Grote Kerk, hartje ’s Gravenhage. Ik was de voorgaande jaren als Leidenaar in de prettige situatie dat ik met enkele minuten fietsen ter plaatse kon zijn, dat was nu fiets – trein – tram – benenwagen, in totaal circa 45 minuten. Het is een verlies voor Leiden, misschien dat ze daar nu geleerd hebben dat je de kip met de gouden eieren niet moet proberen te slachten, dan gaat die er namelijk vandoor.
Maar ter zake. Je komt binnen via een tent waar de garderobe is ondergebracht, teneinde wat ruimte te winnen, de Grote Kerk is in weerwil van de naam wat kleiner dan de Pieterskerk. Deze ruimte is ook heel sfeervol, en tijdens de vrijdagmiddagsessie is het er goed toeven, ik vraag me af of dat tijdens de andere sessies met een veel groter aantal bezoekers ook zo zal zijn. Er is heel wat gratis te proeven, maar dat verschilt enorm van stand tot stand, bij sommige is vrijwel alles gratis, bij andere vrijwel niets. Betaling gaat met zogenaamde drams ter waarde van 1 euro. Natuurlijk zijn er ook weer wat stands met etenswaren, met kleding, van tijdschriften en verenigingen.
De toegangsprijs is al stevig, voor de vrijdagmiddagsessie nog meer, maar doordat je een stel drams krijgt en een drietal hapjes (een kaasschoteltje, een broodje gerookte zalm en een pie) ben je eigenlijk niet echt duurder uit; de werkenden onder ons moeten dan natuurlijk wel kunnen regelen dat ze vrij zijn. Op deze manier vind ik dit een leuk festival om te bezoeken, de drukte van de andere sessies wil ik graag vermijden. Toch geef ik verre de voorkeur aan het systeem zoals bijvoorbeeld in Limburg a/d Lahn gehanteerd wordt: bescheiden toegangsprijs, geen tijdsbeperking en betalen voor alles wat je proeft. Het in Nederland gevolgde systeem werkt volgens mij een te hoog tempo van innemen in de hand.

Eén reactie to “Whisky Festival Den Haag”

  1. chris said

    Even voor de goede orde, het festival is in Amsterdam begonnen, dat was eenmalig.

Geef een reactie

