Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Trein naar Nordhorn

Posted by Treinjan op 13/12/2010

Nordhorn in Nedersaksen (Niedersachsen) is een van de grootste plaatsen in Duitsland zonder aansluiting op het spoorwegnet, of zoals ze het ter plekke formuleren: ohne SPNV (Schienen Personen NahVerkehr). Zondag 12 december was dat uitzonderlijk wel het geval. Ter gelegenheid van de start van de Grensland-Express Hengelo – Oldenzaal – Bad Bentheim was er ook een verbinding Bad Bentheim – Nordhorn over de hoofdlijn van de Bentheimer Eisenbahn, waar al sinds het midden van de jaren zeventig geen personentreinen meer rijden.
Omdat ik deze maanden beschik over een zogenaamd Weekend-vrij proefabonnement van de NS kostte de reis naar Hengelo alleen tijd, geen geld (of liever, dat had ik in oktober al betaald). Voor Hengelo – Bad Bentheim en Bad Bentheim – Nordhorn was er een speciale dagkaart van 1 euro. De Grensland-Express rijdt met een speciaal bestickerd DM-90 diesel tweewagentreinstel dat in Hengelo vertrekt van het kopspoor 11 aan de oostzijde van het station. Bij aankomst in Bad Bentheim bleek al direkt één nadeel van dit materieel: het is gebouwd voor hoge nederlandse perrons en niet voor de veel lagere in Bad Bentheim. Er waren opstapjes op het perron daar geplaatst, maar dan nog was het een grote stap. De treinstellen van de Westfalenbahn die direkt aan de overzijde van het perron de aansluiting naar Osnabrück en verder verzorgen hebben een lagere instap. Ook het Talent treinstel dat de dienst Bad Bentheim – Nordhorn reed had een goede instaphoogte, hetzelfde type materieel rijdt de dienst van Enschede naar Gronau en verder.
Het station van Nordhorn is nog aanwezig en ligt redelijk centraal in de stad, met goed 10 minuten was ik in het oude centrum en kon een hapje gaan eten. Daarna nog even in Bad Bentheim rondgekeken, ook hier ben je met circa 10 minuten in het centrum aan de voet van het kasteel. Op de Kerstmarkten in beide plaatsen kon je Glühwein krijgen, voor bier vond ik het buiten in ieder geval veel te fris. Dit was dus geen bierreis(je).

Advertenties

Eén reactie to “Trein naar Nordhorn”

  1. Inderdaad een goed initatief om de trein of beter het traject een nieuw leven in te blazen. Maar als ik op de ene bericht lees minstens 300 personen per dag en op een ander bericht minstens 600 zou dat gemiddeld 450 personen zijn die met deze trein dagelijks moeten meerijden. En dat lijkt mij veels te hoog gegrepen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s