Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Bamberg, Bockbier, Brau & Zoigl

Posted by Treinjan op 15/11/2010

Van Augsburg naar Bamberg is ongeveer twee uur treinen, dus ruim voor vijven ben ik op m’n kamer bij Spezial. Als ik wat later even de stad inwandel valt er wat regen. Avondeten bij Spezial met eerst een glas U(ngespundetes), zeer hoppig maar niet overdreven bitter, en tamelijk  (citrus-)fruitig. Dan het Bockbier, moutig met vleugjes caramel, chocola, koffie en rook. Later op de avond duiken steeds meer bekenden op, bij Spezial en later bij overbuurman Fässla.
Donderdag met diverse bekenden per trein en metro naar de Brau Beviale in Neurenberg. Dit is de derde keer dat ik deze grote brouwerij- en drankenbeurs bezoek, dus ik kan inmiddels redelijk mijn weg vinden. Er valt heel veel te zien en ook het nodige te proeven. In de middag is de prijsuitreiking van de European Beer Star competitie. Aansluitend kan ik dankzij de vrijgevigheid van goede bekenden aanschuiven aan het buffet voor winnaars, juryleden, genodigden etcetera, waar alle bieren die een prijs gewonnen hebben geproefd kunnen worden. We zijn dan ook pas laat weer terug in Bamberg.

Vrijdag is Zoigl-dag. Per trein via Hof naar Wiesau, daarvandaan de bus naar Mitterteich. Middageten bij Brauereigasthof Hösl, met hun (nieuwe) Zoigl. Deze is vrij donker van kleur, niet helder, tamelijk moutig met wat caramel en rood fruit, maar ook wel hoppig. Ik kijk daarna wat rond in het stadje, ga dan naar Zoiglstube Zoiglbauer voor een glas Echter Zoigl vom Kommunbrauer.  Dit bier is amber- tot  koperkleurig met een waasje, aromatisch hoppig, bitter maar niet te hard, met fruit en mout, smaakt erg goed. De Stube is witgepleisterd met lichtgekleurde houten meubels en hier en daar nog niet helemaal af. Ik was afgelopen augustus bij Zoiglbauer in Waldsassen die gevestigd is in een voormalige Gasthof, hier kwam de inrichting veel “ouder” over. Daarna nog even naar de Zoigl-winkel aan de overkant van de Unterer Markt voor pralines met Zoigl-brand en enkele flessen Zoigl, om een paar mensen in Bamberg blij te maken.
Dan met de bus weer terug naar Wiesau en met de trein door naar Windischeschenbach, en daar eerst naar de Wolframstubn, de “zelfstandige” Zoiglbrauerei. Uiterlijk gelijk aan de Zoiglbauer Zoigl, wat minder en zachter gehopt, wat zoeter fruit en iets moutiger. In het begin iets teveel koolzuur, maar verder denk ik de beste Zoigl die ik ooit van de Wolframstubn heb geproefd. Dan naar Fiedlschneider voor het bier uit de Kommunbrauerei. Dit heeft wederom hetzelfde uiterlijk, geurt en smaakt hoppig zonder overmatige bitterheid en heeft aanmerkelijk minder koolzuur; een real ale liefhebber zou aan deze vast de voorkeur geven. Ik eet in Windischeschenbach bij beide Stuben brood met Streichwurst (smeerleverworst), verschillend klaargemaakt maar allebei lekker. Dan met de trein terug naar Bamberg via Weiden en Neurenberg, het hele traject in het donker, dus tijd voor diverse tijdschriften die ik had verzameld op de Brau.

Zaterdag een beetje uitgeslapen, dan een bezoekje aan een thuisbrouwer (geen amateurbrouwer) om zijn installatie te bekijken en natuurlijk de productconfrontatie, we worden zéér gastvrij ontvangen. Verder nog een bezoekje aan Keesmann om de bock te proeven, een zeer goede Helles Bock met een goede balans tussen mout, fruit, alcohol en hop. Voor het avondeten met de bus heen en weer naar Bischberg, hier wederom een Helles Bockbier; in Franken kan een herfstbok heel goed licht van kleur zijn en een lentebok donker. Zoals gewoonlijk zijn bier en eten bij Zur Sonne prima in orde.
Zondag is het prachtig zonnig weer, en ook vrij zacht. Na het ontbijt eerst de dan nog rustige stad in om rond te kijken en foto’s te maken. Koffie op een terrasje, het wordt al drukker op straat, veel mensen genieten van het mooie weer. Middageten bij Klosterbräu met hun Bock, wederom licht van kleur en wat zwaarder (7 %), ik denk dat iets minder alcohol dit bier ten goede zou kunnen komen. Wat later nog de Urbock van Heller (Schlenkerla), deze is dan weer donker van kleur. Moutig, gerookt, met iets kruidigs (o.a. laurierdrop) en tamelijk zoet, ik vraag me af of deze bock met een kruidig zoetig gebak zou smaken; na gewenning aan de rokerigheid is het bier in ieder geval tamelijk doordrinkbaar.
Aan het eind van de middag met de trein naar Altendorf (Buttenheim station). Direkt naast het station ligt het Backstahäusla, een eenvoudige Gasthof met bier van Löwenbräu Buttenheim. Het Weihnachts Festbier en het Bockbier zijn verkrijgbaar, beide van de fles. Het eerste bier is een wat hoppiger helles van 5 vol% en blust uitstekend de pittige saus bij mijn Zigeunerschnitzel (de gastvrije uitbater is van Hongaarse afkomst). De Bock is 6,3 vol% en wederom hell (goudkleurig), goede balans tussen hop, mout en fruit, uiterst doordrinkbaar. Daarna door naar Neuses  (Eggolsheim station, 1 stop verder) voor een bezoekje aan de Blaue Maus, de Gasthof van distilleerderij Fleischmann. Ik proef twee whiskies die het afgelopen jaar zijn uitgebracht, beide zijn complex en smaken me goed. Terug naar Bamberg en alvast wat opruimen, deze rondreis zit er weer op, morgen terug naar huis.

Geef een reactie

