Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Sandkerwa

Posted by Treinjan op 23/08/2010

Vanuit Münchberg (zie vorig bericht) verplaats ik me woensdagmorgen naar Haßfurt, west-noordwest van Bamberg. Vanwege de drukte rondom de Sandkerwa wil ik liever niet in Bamberg zelf verblijven, maar er wel dichtbij; het is slechts iets meer dan een kwartier treinen vanuit Hassfurt, het hotel daar ligt bovendien op maar drie minuten lopen van het station. Hassfurt is een niet onaardig stadje, met diverse oude openbare gebouwen, stadstorens en kerken; helaas is er geen brouwerij meer. Later ga ik nog even in Schweinfurt kijken, maar die plaats valt tegen, door WO II is er van de oude binnenstad helaas maar heel weinig over (overigens zijn er hier wel nog twee brouwerijen, Brauhaus Schweinfurt en Roth). Dus de trein naar Bamberg genomen en met de bus naar het centrum. Een hapje eten, niet met bier maar met Bionade (komt per slot ook uit een brouwerij) en dan een bezoekje aan de Sandkerwa. Oorspronkelijk is dit niet meer dan het patroonsfeest (Kirchweih) van de St. Elisabeth im Sand kerk. In de loop van z’n inmiddels zestigjarig bestaan is het uitgegroeid tot het grootste Bambergse feest, normaal 5 dagen, dit jaar vanwege het jubileum een hele week. Op sommige plekken is het al vrij druk, elders redelijk rustig. Ik probeer het Festbier van Hausbrau Stegaurach, lijkt me een Märzen: redelijk moutig, en mogelijk iets sterker dan standaard. Rustig teruggewandeld naar het station en terug naar Hassfurt.

Donderdag niet te vroeg weer naar Bamberg, koffie drinken, nog een enkele boodschap gedaan, dan middageten bij Keesmann op de binnenplaats met een Sternla Lager, daarna terug naar het centrum. Bij de stand van brouwerij Beck (Trabelsdorf) tref ik Nick uit Erlangen en Matt die net die ochtend is aangekomen uit Engeland. We drinken de goed hoppige “Zeugl” van Beck, hun benadering van Zoigl; mogelijk is de bitterheid iets te hard. Samen met Nick kijk ik nog wat verder rond op de Sandkerwa, we proeven nog het Löwenbrau (Buttenheim) Lager, getapt zonder koolzuurdruk (“bayerischer Anstich”) en zeer doordrinkbaar door het wat lagere koolzuurgehalte.
Nick vertrekt op de fiets, terwijl ik naar het station wandel waar ik me bij een internationaal (LUX-NL-UK-USA) groepje voeg dat onder aanvoering van Matt per bus via Litzendorf (met een niet in de dienstregeling aangegeven overstap) naar Geisfeld (gemeente Strullendorf) reist. Het Lager van brouwerij Krug is zowel moutig als hoppig. Dan wandelen we naar de Griess-Keller net buiten het dorp, waar Nick al op ons wacht. Dit bier overtreft het vorige nog. Vervolgens lopen we op de terugweg nog even langs brouwerij Griess, nemen dan de bus terug naar Bamberg, voor avondeten en U(ngespundetes) bij Mahr’s. De U smaakt goed, zelfs al haalt-ie het volgens mij toch niet bij de U van Spezial. Vervolgens wandelen we terug naar het centrum, ik vind het welletjes, haal mijn tas met boodschappen uit het kluisje op het busstation en ga naar het station en terug naar Hassfurt.

Vrijdagmorgen weer rond tienen naar Bamberg, ik tref Matt en twee Amerikaanse kennissen en we gaan (na allemaal een beker koffie gehaald te hebben) met het boemeltje naar Ebern. Even rondkijken in dit oude stadje, met nog een tweede kop koffie of al een eerste bier, dan per bus naar Maroldsweisach. Vroeger zou dat ook per trein gegaan zijn, maar dit deel van de lijn is al jaren geleden opgebroken, enkele stationsgebouwen staan er nog. Hier bezoeken we brouwerij Hartleb, een vrij kleine dorpsbrouwerij met maar een bier, uitsluitend van de tap / op vat verkrijgbaar, een ongefilterd helles Landbier, hoppig met een vleugje fruit op een goede mout-ondergrond, heerlijk doordrinkbaar. We eten er een hapje bij, stappen dan in een taxi die door de Gasthof voor ons geregeld is; deze brengt ons naar Hofheim (er rijdt geen bus omdat het schoolvakantie is). De Gasthof van brouwerij Raab is gesloten maar we kunnen de bieren proeven in Zum Kronen, tegenover de kerk. De Pils is in orde, het Kellerbier interessanter maar niet briljant. Vanaf Hofheim nemen we weer de bus terug naar Hassfurt, waar ik een tussenstop op mijn hotelkamer maak.
Een uurtje later reis ik door naar Bamberg, en met bus en benenwagen naar een zijstraat van de Sandstrasse, onderweg ben ik getuige van het oprichten van de Kirchweihbaum. In de Schrottenberggasse tref ik Matt die hier verblijft, plus Frank en nog een heleboel kennissen. Bieren proeven o.a. de Pils van Kaiser (Grasmannsdorf), brood en worst erbij, heel aangenaam. Daarna kijken we nog rond op de Sandkerwa (Sandkirchweih) zelf, met Vollbier van Hölzlein (Lohndorf) en daarna het Vollbier van Büttner (Untergreuth), in dezelfde stand schenken ze ook Krug bier (waar we gisteren waren), alledrie genoemde bieren zonder extra koolzuurdruk. Fred en zijn gezelschap komen ook nog opdagen, zo wordt het nog een kleine reünie aan de oever van de Regnitz.
Zaterdag inpakken en nu definitief naar huis, via Frankfurt (Main) en Utrecht.

Conclusie ten aanzien van de Sandkerwa: aardig om eens te bezoeken, maar mijd de (latere) avonden, vooral de vrijdag- en zaterdagavond; kijk goed rond, er is veel te proeven maar de prijzen wisselen nogal, en het duurste bier is zelden het interessantst. Net als Berlijn geldt: de Sandkerwa is een omweg waard, maar Bamberg altijd een reis!

Geef een reactie

