Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Gose

Posted by Treinjan op 05/02/2010

Anderhalf jaar geleden bezocht ik Goslar. Daar proefde ik Gose in twee restaurants bij respectievelijk middag- en avondmaaltijd. ’s Middags Gose Hell en Dunkel (nou ja meer amber, de Duitsers zouden zeggen: Bernsteinfarben), ’s avonds een wat troebeler amber. Ik had het idee dat dit laatste bier iets anders smaakte, maar proefde alle bieren bij warm eten, dus dat is dan steeds onder voorbehoud. Door informatie uit verschillende bronnen te combineren ben ik er nu achter dat de bieren in de twee restaurants ook uit twee verschillende brouwerijen kwamen en komen. De twee Gosebieren van het Brauhaus Goslar die ik ’s middags proefde kwamen feitelijk uit Braunschweig (voormalig Brauhaus zum Löwen), sedert september 2009 is de brouwerij in Goslar zelf gevestigd, aan de Marktkirchhof. Het bier dat ik ’s avonds in de Worthmühle dronk wordt speciaal voor dat restaurant gebrouwen door Brauerei Junge aan de Okerstrasse.

Ook uit Leipzig is er Gose-nieuws. In “Ohne Bedenken” wordt Gose geschonken van twee brouwerijen. De Leipziger Gose uit de brouwerij Bayerischer Bahnhof (die je ook in de brouwerij kunt drinken) en de Döllnitzer Ritterguts Gose die tegenwoordig niet meer in Leipzig wordt gebrouwen, maar in Hartmannsdorf  bij Chemnitz. Meer informatie op Blog-ums-Bier. Daar ik volgende maand enkele dagen in Halle (Saale) zal verblijven lijkt het me een goed idee om in Leipzig nogmaals een vergelijkend Gose-onderzoek te gaan doen.

Geef een reactie

