Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Whiskyfestival Leiden

Posted by Treinjan op 15/11/2009

Dit steeds drukker wordende festival, ooit begonnen in Den Haag, is al aan z’n 10e editie toe. Om de drukte te mijden heb ik de vrijdagmiddagsessie bezocht, wat een behoorlijke investering is. Maar geen reiskosten en zeer weinig reistijd (< 10 minuten) compenseren dit enigzins. En natuurlijk is het nu lang niet zo druk, zodat je overal goed bij kunt en op een normale manier met iedereen kunt praten. De keuze is groot, en er zijn heel wat bizondere whiskies verkrijgbaar, naast de bekende “grootheden”. Het aantal whiskies waarvoor bijbetaald moet worden is weer verder toegenomen, ik denk dat gemiddeld nog maar een kwart gratis te proeven is. Dus die 20 drams (het betaalmiddel) die bij de toegangsprijs zijn inbegrepen komen goed van pas, ik had er trouwens nog over uit Gent (en ze zijn nu op!).
De vrijdagmiddagsessie wordt VIP-sessie genoemd, een term die eigenlijk nergens op slaat, maar goed, de term masterclass is feitelijk ook onzin (de juiste engelse term zou zijn tutored tasting). Daarnaast blijf ik vraagtekens zetten bij de formule hoge toegangsprijs + beperkte tijdsduur; zeker bij de “gewone” sessies zoals ik die in eerdere jaren bezocht heb, lijkt mij deze opzet zuipen eerder in de hand te werken. Volgend jaar denkelijk maar weer ergens anders heen.

Geef een reactie

