Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Real Ale, Trains, Underground, Overground

Posted by Treinjan op 15/08/2009

Een bierig weekje Engeland. Zaterdag vertrek via Brussel (met genoeg tijd voor een bezoekje aan Cantillon) naar Londen. Aankomst op het volledig opgeknapte St. Pancras station, wat een behoorlijk contrast is met King’s Cross ernaast, waar de trein naar York vertrekt. Ik had een ruime overstap gepland omdat ik mijn kaartjes voor Londen-York nog moest afhalen uit een automaat, ik had ze reeds betaald. Dat ging echter zo vlot dat ik nog bijna drie kwartier overhad. Volle trein, gelukkig heb ik een gereserveerde plaats.
Bij aankomst in York regent het wat (“high humidity”), dus met paraplu naar mijn B&B. Dan de stad in voor avondeten. Een van de aanbevolen pubs uit de Camra GBG, Bar Brigantes. 8 Real ales op tap, en nog zeven andere taps met maar liefst vier Duitse bieren. De bieren (York Constantine, Black Sheep Golden Sheep, Phoenix Midsummer Madness) zijn in goede vorm en over het eten heb ik ook niks te klagen. Ondertussen is het droog geworden en de zon schijnt, dus kijk ik nog wat rond in de binnenstad. Nog een halve pint in de Golden Lion. Het bier (Crouch Vale Summer Breeze) is ook goed, maar de pub bevalt me wat minder.

Zondagmorgen een zeer uitgebreid ontbijt. Dan de stad weer in, met prachtig weer. Na een kop koffie een eerste blik in de kathedraal (Minster), wat nu gratis kan omdat de dienst nog niet is afgelopen. Lunch in een van de pubs van York Brewery, de Three Legged Mare. Ruime bierkeus, met veel guest beers, en een goede Ploughman’s Lunch, met Crouch Vale Amarillo en Oldershaw Cascade. Daarna verder rondwandelen, mede dankzij het mooie weer is het nu behoorlijk druk in de stad. Via de Museum Gardens naar de Minster Inn, een typische buurtpub (Ringwood Boondoggle). Daarna weer naar de andere kant van de rivier voor een bezoekje aan The Maltings (Black Sheep Bitter).
Aan het eind van de middag naar de York Brewery voor een rondleiding, gevolgd door een kleine proeverij (Guzzler en Centurions Ghost Ale). Daarna voor de afwisseling eten in een Indiaas restaurant, alcoholvrij. In de avond nog een pint Deuchars IPA gedronken in de tuin van de Golden Ball.

Maandagochtend een uitgebreid bezoek aan York Minster, met onder andere beklimming van de toren (twee wenteltrappen, in totaal 275 treden). Middageten bij de Last Drop Inn (York Bry. Ashes Ale), daarna naar het National Railway Museum. Vervolgens een bezoekje aan de Yorkshire Terrier voor het gelijknamige bier, vervolgens weer terug naar de kathedraal (toegangskaartje is hele dag geldig) voor bezoek aan de crypte, daarna de Evensong met een gastkoor uit Canada.
Avondeten wederom bij Brigantes, waar alweer verschillende nieuwe bieren getapt worden (Rudgate Ruby Mild, Ilkley Olicana Gold, Thwaites Nutty Black). De avond sluit ik af bij de Blue Bell, een kleine pub met bizonder interieur en veel bierkeuze, maar ik beperk me tot een half pint Ossett Silver King.

Dinsdagmorgen naar Londen, hotel vlakbij King’s Cross en St. Pancras. Na inchecken met de Underground naar Earl’s Court. Het Great British Beer Festival is nog niet open voor het publiek, alleen voor brouwers, caféhouders en dergelijken (de “trade”), maar met een kaart voor de hele week mag je ook naar binnen. Het Exhibition Centre is nog een stuk groter dan Olympia, maar minder sfeervol. Het aantal te proeven bieren is enorm, ik neem nooit meer dan 1/3 pint. Krijg ook veel van anderen te proeven die op hun beurt mijn bieren proeven; dat patroon herhaalt zich de volgende twee dagen. Naast Engelse bieren ook een aantal Duitse en een enkele Amerikaan.
Dinsdagavond met Jan B. naar The Royal Oak, een Harvey’s Pub in Southwark, ik proef er Tom Paine en Olympia. Vervolgens The Market Porter (Empire Monty (?) en Mighty Oak Hazy Daze). Dan naar The Rake, waar we afsluiten met Chaos Theory van Brew Dog (wat een namen, ik weet niet zeker of ik ze allemaal goed heb).

Woensdagmorgen een simpeler English Breakfast dan in York, daarna eens goed rondgekeken op St. Pancras station, daarna met Underground en Docklands Light Railway (een volautomatische metro, grotendeels bovengronds) naar Greenwich. Middageten in de Royal Oak (lekker), dan weer naar het festival. Weer enorm veel geproefd, waaronder ook diverse lekkere engelse kazen. En een stel boeken aangeschaft.

Donderdag een stukje per Overground gereisd, voormalige spoorlijnen die nu stukje bij beetje geïntegreerd worden in het OV-netwerk van Greater London, en deels over dezelfde rails lopen als Underground-lijnen (waar deze bovengronds lopen, om het ingewikkeld te maken). Ik kom daarbij ook nog langs Olympia waar tot voor drie jaar het GBBF plaatsvond. Dan naar The Gunmakers in Clerkenwell voor het middageten. Daarbij Bath Ales Golden Hare en Purity Mad Goose.
Dan wederom naar het GBBF. Voortzetting van het bierproefwerk, ik begin wat verzadigd te raken en neem voor de afwisseling ook een enkel glas cider en perry. Niet te laat via een supermarkt (nog wat kaas aangeschaft) naar het hotel, met gebruik van paraplu. Later die avond nog een glas Harviestoun Bitter & Twisted in The Doric Arch, een pub bij Euston Station, vroeger The Head of Steam.

Vrijdag een vlotte thuisreis, met een snelle overstap in Brussel Zuid weet ik een eerdere aansluiting naar Nederland te halen dan volgens m’n reisschema. De koffer is wel behoorlijk wat zwaarder dan op de heenreis, goed dat er wielen onder zitten.

Geef een reactie

