Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Zoigl

Posted by Treinjan op 12/10/2008

Op vrijdag 3 oktober vond de jaarlijkse Tag der Neuhauser Kommunbrauer plaats. Neuhaus is Windischeschenbach-Neuhaus in de Oberpfalz, Beieren. In beide delen van deze gemeente is er nog een echte Kommunbrauerei, waar elke inwoner die daartoe het brouwrecht heeft zijn eigen bier kan (laten) brouwen. Het bier dat hier gebrouwen wordt draagt de naam Zoigl, afgeleid van Zeichen (teken), en verwijst naar de brouwersster (die er trouwens net zo uitziet als de ster van David), welke buitengehangen werd en wordt ten teken dat er bier te verkrijgen is. De 3e oktober is een Duitse nationale feestdag, maar hier in Neuhaus draait die dag alles om Zoigl. Al de vijf bekende Zoiglstuben zijn open, nummer zes doet voor het eerst weer mee: Lingl. Verder heeft ook de plaatselijke Gasthof Zoigl, en de brouwerij is geopend voor rondleidingen.
Alle hotelbedden in Neuhaus en Windischeschenbach zijn al ver tevoren geboekt, dus ik overnacht op wat grotere afstand in Brauereigasthof Sperber-Bräu in Sulzbach-Rosenberg. Een wat luxueuzer hotel (lange bedden!), met een heel goede keuken en lekkere bieren, waaronder twee ongefilterde die ook als Zoigl door het leven gaan (“Brauerei-Zoigl”). De lichtgekleurde Zoigl is hoppig, de donkere variant vooral moutig.

Vrijdagmorgen naar Windischeschenbach. Daar eerst even het centrum in, het is er erg rustig. Dan omhoog naar Neuhaus, eerst naar de Schafferhof voor een glas goed hoppige Zoigl. Het is te fris om buiten te zitten, binnen zijn alle ruimtes al goed gevuld. Dan naar Lingl waar ik ook een hapje eet. De Zoigl is hier wat moutzoeter, maar nog steeds goed gehopt. Dit restaurant doet vandaag voor het eerst mee als Zoigl-Stube, vanaf januari 2009 draaien ze mee in het uitschenk-schema. Op het eten is het even wachten, maar het bier komt vlot door. Dan naar Teicher waar het wat rustiger is. Deze Zoigl heeft een ander hopkarakter en wat meer fruit. Onderhand valt buiten wat motsneeuw! Door naar de brouwerij voor een rondleiding. Vervolgens Schoilmichl Zoigl, uitgesproken citrusachtig. Ik proef hier voor de afwisseling ook een Zoigl-Weisse, gebrouwen door het Weißes Brauhaus in Neunburg v. Wald (Neunburger Hussiten-Zoigl), die na al het hopgeweld wat zoetig overkomt. Daarna weet ik nog een plekje te vinden bij Bahler voor de misschien wel hoppigste Zoigl van deze dag; dan vind ik het welletjes en ga terug naar Sulzbach-Rosenberg.

Op zaterdag reis ik via Neurenberg naar Neumarkt in de Oberpfalz en lunch bij brouwerij Glossner, de Brauereigaststätte zit in de oude stadsmuur ingebouwd. Er is ook een museum aan de brouwerij verbonden. De Helles van het vat is moutig en hoppig in goede balans. Er zijn hier nog twee brouwerijen, de wat grotere Neumarkter Lammsbräu en de kleine Gansbräu.
Ik reis vervolgens door naar Regensburg. In het centrum is een vestiging van de Münchener Hofbräu waar ik het Oktoberfestbier kan proeven. Ik vind het in eerste instantie tamelijk moutzoet, na enkele slokken wordt het toch doordrinkbaar. Doorgelopen naar het Fürstliches Brauhaus. Naast Helles, Dunkel en Weizen schenken ze hier ook Rengsch: bovengistend, blond, klein waasje, tamelijk fruitig, geserveerd in een Stange (duidelijk?). Daarna probeer ik het Dunkel, moutig, wat gebrand, niet te zoet, heeft wat Schwarzbier-trekjes. Terug in Sulzbach-Rosenberg proef ik bij het (wederom) heel lekkere eten na een heller Zoigl ook de Steiger Schwarze, een zeer donker Weizen met veel fruit, vanille/caramel, snoepachtig, met vleugjes koffie en chocola.

Zondagochtend reis ik naar Neuhaus an der Pegnitz, een plaats met een op Zoigl lijkende biertraditie. Bij aankomst valt eerst de grote brouwerij Kaiser op, direkt naast het station. Het plaatsje zelf wordt beheerst door Schloss Veldenstein dat er bovenuit torent. Ik bekijk het kasteel en de aangrenzende stadsdelen en ga dan op zoek naar de lokale biertraditie. Tot voor enkele jaren was hier nog een Kommunbrauerei. Deze was echter zover “versleten” dat verder brouwen niet meer mogelijk was. Gelukkig was de brouwinstallatie van Brauerei Falkenloch, niet zolang tevoren gestopt, nog beschikbaar. In die installatie wordt nu het lokale Kommunbier gebrouwen, en beurtelings uitgeschonken in een van de drie huizen die zoals in de Oberpfalz eigen namen hebben: Hombauer (fam. Reindl), Prunhuber (fam. Benaburger) en Schaffer (fam. Döth). Hier is er altijd een Ausschank open, vandaag is dat Reindl.
Het bier is een Märzen, koperkleurig, vrijwel helder, moutig met een vleugje gebrandheid en hoppig.
Hierna wederom naar Windischeschenbach. Een lokale vereniging houdt een Zoigl-weekend bij de Wolframstuben, die een eigen brouwinstallatie heeft. Het bier is is vooral fruitig en moutig. Daarna door naar Fiedlschneider voor een zeer goed gehopte “Echter Zoigl” uit de Kommunbrauerei. Ook Zum Posterer is open, het bier hier komt een fractie fruitiger over. Omdat ik nog warm wil eten ga ik tot slot naar hotel Oberpfalzer Hof, die ook Zoigl schenkt. Deze is wat zurig-droog, niet zo hoppig, wat fruitig. Voor bij het eten prima, maar niet de topper van vandaag.

Maandagochtend koop ik bij Sperber nog enkele flessen Zoigl en een boek over Zoigl, zodat koffer en rugzak aardig zwaar zijn. Ik maak een tussenstop in Neurenberg om een hapje te eten. Dat doe ik bij Barfüsser, de grote huisbrouwerij vlakbij het station. Zowel bier als eten kunnen ermee door, maar meer ook niet. Vanaf Neurenberg heb ik een niet al te drukke IC langs de Rijn naar Keulen. Ik kan nog uitgebreid genieten van de mooie herfstkleuren.

Geef een reactie

