Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Duitse rondreis

Posted by Treinjan op 15/08/2008

Op woensdag niet al te vroeg via Utrecht – Frankfurt – Würzburg naar het plaatsje Oberdachstetten. Na inchecken een kleine rondwandeling door het dorp. Eten in het hotel met de lokale Haag Helles, ruikt fruitig, smaak begint vrij moutzoet, zelfs een vleugje caramel, dan komt de hopbitterheid door, nasmaak is droog. Complex bier. Als tweede drink ik nog een Lichtenauer Hefeweizen van Hauff-Bräu, vanille, banaan, sinaasappel en kruidig. Het glas is apart, niet de klassieke Weizenglas-vorm.
De volgende dag naar Rothenburg o.d. Tauber, een touristentrekpleister waar het op een doordeweekse dag niet al te druk is. De oude stad is inderdaad zeer de moeite waard, met als hoogtepunt de Jakobskirche. Eten in een Biergarten, het is bijna té warm. Via Bad Windsheim en Fürth naar Bamberg. Het is inmiddels onweersachtig, tussen de buien door rondkijken in de stad, daarna eten bij Spezial. De U(ngespundetes) smaakt voortreffelijk. Na de maaltijd nog de Märzen, de iets moutiger en rokeriger “grote broer” van het standaard Lagerbier.
Als ik terugkom in Oberdachstetten loop ik nog even door het dorpscentrum en langs de brouwerij. De Gasthof zelf is dicht, maar erachter zit een groepje mensen te drinken, onder wie, zo blijkt, de brouwer die me uitnodigt erbij te komen zitten. Ik krijg de Dunkel te drinken, moutig met een vleugje caramel, niet te zoet. Kan nog even kletsen en krijg nog een fles Weizen mee, betalen mag niet! (Update: in 2009 is deze brouwerij gesloten).

Vrijdagmorgen eerst naar Ansbach, oude stad bekeken, dan via Neurenberg naar Forchheim waar het Annafest aan de gang is. Ik wandel naar de hoogst gelegen Keller, de Blümleinskeller, met bier van brouwerij Eichhorn. Hier tref ik Nick uit Erlangen en samen dalen we geleidelijk deKellerberg af, op diverse plaatsen van het bier proevend, en tenminste eenmaal schuilend voor een fikse plensbui. Veel Kellers schenken helaas het bier in een Maß (literpul), maar Nick heeft een eigen pul meegebracht, zodat we kunnen delen. Bij de Hoffmanns-Keller mogen we even in de Keller naar binnen (koel!), het bier komt van brouwerij Krug (Breitenlesau) en is hier ook per Seidla (halve liter) te krijgen. Verder proeven we de Annafestbiere van Weissenohe, Hebendanz en Löwenbrau Buttenheim. Dan ga ik per bus en gaat Nick per fiets terug naar het station, waar we op de trein naar Neurenberg wachten, Nick en zijn fiets rijden mee tot Erlangen.

Zaterdagmorgen inpakken, en via Würzburg – Erfurt naar Berlijn. Met de S-Bahn naar mijn hotel, dan terug naar het centrum waar ik Jan B. en zijn broer tref bij Lemkes, bij de Hackescher Markt. Na het eten gaan we nog een kijkje nemen op de Biermeile en proeven een aantal Tsjechische bieren van Cerna Hora, Svijany en Krakonos.
Zondagmorgen na een stevig ontbijt weer naar de Biermeile, ik begin bij St. Martin uit Oberlahnstein (Schwarzbier), dan Distelhäuser Dinkel, vervolgens Göller Rauchbier. Dan Döllnitzer Gose bij de stand van brouwerij Bauer uit Leipzig. Na een korte pauze Riegele (Augsburg) Hefeweizen, dan Greiff Rauchbier; ik tref hier enkele Engelse kennissen die ik anders meestal in Vlaanderen op bierfestivals tegenkom.
Dan weer terug naar de Tsjechische bieren (spellingen onder voorbehoud). Postrizinske donker uit Nymburk, Krakonos Dunkel, allebei heel goed te drinken, gevolgd door Dacicky Helles (Kutna Hora). Jan vertrekt dan naar het Ostbahnhof om de trein naar NL te nemen. Ik ga weer een stukje verderop en kom terecht bij de gemeenschappelijke stand van Schumacher (Düsseldorf) en Malzmühle (Keulen) – wie had dat gedacht! Na een korte pause nog een Flensburger Pils, goed gehopt en niet zo hard als Jever, daarna een Zwiesel Dampfbier: amberkleurig, vrij fruitig en moutig.
Ik verlaat het festival en ga naar Brewbaker, bij het S-Bahn station Bellevue. In goed (engelstalig) gezelschap de bieren geproefd en lekker gegeten. We bezoeken vervolgens nog eventjes Lemke en sluiten af bij Marcus Bräu.

Maandagmorgen inpakken en naar het Hauptbahnhof. Volle ICE naar Leipzig, daar de koffer in een kluis en per tram naar Brouwerij en restaurant Bayerischer Bahnhof. De Gose smaakt prima, evenals het eten. Met een korte tussenstop bij de Thomaskirche door naar Ohne Bedenken, waar ik de door Bauer gebrouwen Gose proef, smaakt beter dan gisteren in Berlijn. Terug naar het station en via Chemnitz naar Freiberg in Saksen. Na inchecken in mijn pension een kleine stadswandeling en nog een hapje eten.
Volgende morgen een uitgebreider stadswandeling met bezoek aan de Dom, dan naar het station en met de Freiberger Eisenbahn naar Rechenberg voor een bezoek aan het Sächsisches Brauereimuseum. Een uitgebreide rondleiding in wat feitelijk een deel van de oude Rechenberger brouwerij is, de nieuwe staat ernaast. Na Bier & Brot eventjes snuffelen in de winkel en terug naar het station(netje). Ik boemel nog wat rond door het Erzgebirge, avondeten in Annaberg-Buchholz.
Woensdag via Zwickau naar Erlabrunn (Erzgebirge), weer iets verder naar het westen. De beschikbare bieren van Kuno-Bräu geproefd, de brouwerij bevind zich in Hotel Alte Schleiferei. Vooral het Schwarzbier smaakt prima, ook goed eten. Daarna nog even door naar grensstation Johanngeorgenstadt, dan naar Aue voor een bezoek aan Lotters Wirtschaft, wederom een brouwerijtje in een hotel. Ruime bierkeus, ik proef er vier en de klassiekers Hell en Dunkel bevallen het best, wat niet verbaast want de brouwer is opgeleid in Franken. Via Chemnitz terug naar Freiberg, avondeten in een restaurant met Boheems eten en bier.

Donderdag pak ik weer mijn koffers en reis naar Zwickau. Even rondkijken, middageten in het Zwickauer Brauhaus. Het Weizenbier drink ik eerst, want het heeft minder alcohol dan Helles en Dunkel, meestal is dat andersom. Vrij veel citrus, wat vlak maar bij de heersende temperatuur toch wel aangenaam. Het Priesterhell is complexer, bevalt me beter. Na en bezoek aan de heerlijk koele Dom teriug naar het station en door naar Windischeschenbach, met overstap in Hof. Volgens afspraak word ik afgehaald, het is een redelijk eindje lopen heuvelop naar W.-Neuhaus, en een zware koffer plus 30 graden ….. Een grote hotelkamer, lekker koel en met balkon. Na een korte rondwandeling avondeten in het hotel, uitstekend, met Zoigl, die ook prima smaakt.
Volgende ochtend rondkijken in Windischeschenbach zelf, met een bezoekje aan brouwerij Würth. ’s Middags met de Vogtlandbahn naar Weiden voor een bezoekje aan de Brauwirt. Helles en Dunkel heten beide Zoigl, het eerste bier is vrij hoppig, het tweede meer moutig. Een vrij groot gebouwencomplex (vooral verticaal: 3 verdiepingen hoog en twee kelderverdiepingen) met achterhuis, het is ook een hotel. Terug in Windischeschenbach een bezoekje aan Zoiglstube Loistl die niet in een weekendschema draait, maar op weekdagen ’s avonds open is. Avondeten in Gasthof Zum weissen Schwan, die ook Zoigl heeft.
Zaterdag met de trein naar Regensburg voor een uitgebreide stadsbezichtiging. Middageten in de Biergarten van de Spitalbrauerei, aan de oever van de Donau, met Helles en Dunkel, eten en bier zijn beide goed. Wat later nog een bezoek aan Brauereigaststätte kneitinger, die vrijwel permanent een lekker Bockbier schenkt. Om de alcohol eronder te houden nog een klein hapje. Terug in W.-Neuhaus nog een bezoekje aan Zoiglstube Beim Käck’n, met nog een broodmaaltijd.
Zondagmorgen naar Nabburg, een plaatsje met een leuke oude binnenstad bovenop een heuvel. Middageten in een Biergarten bovenop de stadsmuur, onderlangs loopt de spoorlijn. Erg goed eten voor weinig geld, bieren van Rhaner Bräu (Cham). Terug in Windischeschenbach bezoek ik Zoiglstube Beim Gloser, en geniet van prima Zoigl op de binnenplaats. Daarna avondeten in m’n hotel in Neuhaus, wederom met Zoigl.
Maandagmorgen voor de laatste keer de koffer ingepakt en op weg naar huis. Nog een tussenstop in Neurenberg met middageten in de Altstadthof, met een proefplankje van hun vier bieren. De Helles is wat aan de zure kant en daarmee de minste, het Rotbier en de Weizen bevallen me het best. In het winkeltje ernaast doe ik nog een kleine aankoop, daarna zit deze rondreis er weer op.

Geef een reactie

