Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Zwitserland

Posted by Treinjan op 19/07/2008

Maandag vanuit Venlo een vlotte reis naar Burgdorf CH. Dinsdag een reisje naar Bern met een bezoekje aan Drinks of the world, een slijterij in het station van Bern (en enkele andere grote stations). Een paar Zwitserse bieren aangeschaft en nog twee Tsjechische. Die avond als eerste Bärner Müntschi, een wazig blond bier van Felsenau, Bern. Behoorlijk hoppig en fruitig, goed te drinken.
Woensdag via Bern – Fribourg naar Yvonand aan het meer van Neuchâtel (Duits: Neuenburger See). Wandeling door het natuurreservaat Champ Pittet naar Yverdon, terug via Solothurn. ’s Avonds het Zwickelbier van Rügenbräu, Interlaken, lijkt redelijk op het bier van de avond ervoor, wat meer moutzoetigheid en een langere bittere nasmaak.
Donderdag eerst naar Schönenwerd, tussen Olten en Aarau. Vlakbij het station staat brouwerij Karbacher, met restaurant en Getränkemarkt. Ik krijg proefglaasjes van de drie eigen bieren die ze op tap hebben, een Helles, een amberkleurige Lager en het Köhlerbier (dunkel). Alledrie in orde, niets springt er echt uit. Het eten is goed en naar Zwitserse maatstaven zeer voordelig. Daarna reis ik door naar Rietheim aan de Rijn voor een kort bezoekje aan Kündig-Bräu. Deze heeft een prachtige installatie van Kaspar Schulz uit Bamberg staan, die ik even kan bekijken. De bieren worden afgevuld in beugelflessen van 1 liter, dus ik beperk met tot eentje, het Rauchbier. De fles moet koel bewaard, dus goed dat ik veel treinen met airco heb op de terugweg.

Vrijdag is weer een zeer warme dag. In de middag naar Solothurn voor een bezoekje aan de Öufi-brouwerij. Er zijn twee nieuwe bieren van de tap verkrijgbaar, een Alt die in Düsseldorf goed mee zou kunnen komen, en een Märzen die eerst wat neutraal lijkt tot de hopbitterheid doorkomt. Onderhand valt een stevige onweersbui. Vervolgens doorgereis naar Grenchen, waar ik snel naar Granicum loop, het begint alweer te spetteren. De brouwerij zit in de kelder onder een pizzeria en is rookvrij. De eigenaar (her)kent me nog van de Solothurner Biertage. Het Helles is uitstekend maar zou van mij iets hoppiger mogen. Het Dunkel is droog, heel weinig moutzoet wat bij deze temperatuur niet onaangenaam is. Ik krijg ook nog wat Zwickel-Helles te proeven, wat nog twee weken te gaan heeft.
Zaterdag is het weer omgeslagen, het is koel en nat. Ik bezoek brouwerij Kocher in Burgistein (tussen Bern en Thun), gelukkig vlakbij het station. Een potten-en-pannen brouwerijtje, in een mooie ruime loods. Voorin een barretje aan de ene kant, de ketels aan de andere kant, daarachter de afvulspullen (handmatig, in beugelflessen), achterin een koelruimte, daarbovenop opslag. Twee generaties werken in het brouwerijte, en weten prima spul te maken. Ik proef een voortreffelijk Helles Zwickel, een ook heel goed Weizenbier (meer citrus dan banaan) en neem nog wat bier mee. Met een tussenstop in Bern naar Langenthal voor nog een bezoekje aan Hasli-Bräu. Het Helles is een stuk gehopter dan de andere bieren met die naam die ik de afgelopen dagen heb gedronken, maar daarmee wat uit balans. Het Weizen heeft van alles wat zonder dat er iets uitspringt, heel subtiel. Ook de Dunkel is vooral zeer doordrinkbaar. Deze brouwerij distilleert trouwens zelf ook; in de bar is verder een behoorlijk assortiment voornamelijk Schotse whiskies verkrijgbaar.
Zondag is het wederom zeer nat, ik houd een rustdag. Voor de lunch en voor het avondeten drink ik het Rauchbier van Kündig. Doet me sterk denken aan de Märzen van Spezial, maar dan ongefilterd. Avondeten in het Schützenhaus in Burgdorf, met een glas van hun Weizenbier, heel wat smaakvoller dan dat van gisteren maar ook perfekt in balans.

Maandag naar Kandersteg waar familieleden vakantie houden. De dag begint grijs maar het weer verbetert. Na terugkeer uit Kandersteg een fles van Kocher opengemaakt, Gantrisch Dinkel, bovengistend speltbier. Goed doordrinkbaar.
De dag erna is het weer echt opgeknapt. Ik reis naar Arbon aan de Bodensee voor een bezoek aan Gasthof  & Brauerei Frohsinn. Eten op het terras met eerst een helles Zwickel, wat vlak van smaak met iets teveel koolzuur. Het Dunkel is beter, niet zoet, redelijk gebrand (zelfs een vleugje rook?), het Weizen is fruitig en kruidig (eerder peperig dan kruidnagel, apart) en heeft weer erg veel koolzuur. Ik reis vervolgens via de toeristische route (Voralpen Express) naar Luzern en eet nog een hapje bij de Rathausbrauerei met eerst een Helles, ondergistend maar met zoveel citrusfruit dat het wel een beetje op witbier lijkt. Daarna de Weizen, amberkleurig en zeer goed in balans. Verder naar huis via Langnau, ook weer de toeristische route. Daar het tweede Gantrisch-Bier van Kocher, de Ur-Alt gedronken. Eerder een (goede) Dunkel.
Woensdag overdag is geheel aan de trein gewijd. Naar Frutigen in het Kandertal waar ik mijn broer tref die er uit Kandersteg naartoe gekomen is, we staan samen aangemeld voor een rondleiding in de Lötschberg-Basistunnel. Eerst een bezoek aan de commandocentrale waar we bij een model van de tunnel het nodige uitgelegd krijgen. Daarna bekijken we de Blus- en reddingstrein, dan met busjes via de grote evacuatietrap bij het noordportaal naar de tunnel zelf. Per busje de tunnel in, door luchtsluizen vanwege de luchtdruk. Op dit punt is de lijn (nog) niet dubbel uitgebouwd, een deel van de tweede tunnelbuis kan bezocht worden. We krijgen diverse technische installaties te zien, en kunnen ook door een speciaal venster in de in gebruik zijnde tunnelbuis kijken. Ondanks de goede isolatie dreunt het behoorlijk als er een trein passeert, de passagierstreinen kunnen hier tot 200 kpu rijden. Bij thuiskomst wachten er nog twee flessen bier op me, de Tsjechische bieren die ik in Bern had gevonden. Voor het eten Chodovar svetly lezak. Blond bier, fruitig, moutig en hoppig-bitter, niet te vergelijken met de Zwitserse bieren van de afgelopen dagen. ’s Avonds tenslotte nog Chodovar Prezident, ook goudblond en nog een stuk hoppiger. Donderdag reis ik weer terug naar Nederland.

Geef een reactie

