Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Een bierfestival en een whiskyfestival

Posted by Treinjan op 06/05/2008

Mijn vakantie was zo gepland dat ik zowel de Solothurner Biertage als de Whisky Fair in Limburg an der Lahn kon bezoeken. Naar Solothurn op de laatste dag van mijn (tweede) verblijf in Zwitserland. Het “glas” is tegenwoordig van afwasbaar kunststof, bij diverse brouwerijstands kun je ook echte glazen krijgen, tegen statiegeld. Alle glazen zijn als proefglas te groot. Ook is het festival nog steeds niet rookvrij, en is er in de avond lawaai van het “muziek”-podium. Maar in de zijzaal is het rustig en staat een deur open vlak naast de stand van BeSte, die niet toevallig ook hele beste bieren hebben en waar ik dus veel tijd doorbreng.
Na een Bärner Müntschi van Felsenau als redelijk hoppige indrinker, meteen een eerste hoogtepunt: Knut, Berliner Weisse (ohne Schuss) van BeSte. Daarna een proefplankje (6 x 0,1 liter) van de Mobile Brauerei. Een paar redelijke bieren en een paar vieze, zoals Weizen met banaansiroop, aaaargh! Dan is de vrij vlakke Eichhof Klosterbrau Naturtrüb een verademing. Ook de vier bieren van het proefplankje bij Hardeggerperle gaan er goed in: Lager hell, Märzen, Schwarze Perle en Hettiswiler Urquell (de enige bovengister van de vier). Dan ga ik bij Granicum langs, waar ze hun twee bieren ook per half glas schenken, dus 0,15 liter. De Helles is goed doordrinkbaar, vrij fruitig en licht gehopt. Het Dunkel, dat ik ongevraagd en gratis ingeschonken krijg heeft een uitstekende balans tussen mout en hop. Aardige mensen, de brouwer en zijn vrouw, en prima bier, ik moet er eens langsgaan, Grenchen is hier niet ver vandaan.
Als tussendoortje een plankje worst en kaas met een glas Öufi dunkel van de lokale brouwerij van Solothurn. Een bier van BeSte heet ufo 504, gebrouwen met mais, auch für Hühner. Toen de heren weer eens wilden brouwen bleken ze eigenlijk onvoldoende geschikte mout in huis te hebben, maar wel voldoende kippenvoer – een mengeling van mais en tarwe! De twee brouwers hebben terecht lak aan het Reinheitsgebot, en voeren als motto: Cerevisia Urbi et Orbi (!). Het bier dat ze twee jaar geleden trappist noemden heet nu Trapatoni, Abteibier nach Thurgauer Art en heeft 9 vol% alcohol. Een ander sterk bier van BeSte is de Denunziator, een (Doppel)Bock, smaakt uitstekend. Ik waag me nog een keer in de nu erg rokerige hoofdzaal om het Rauchbier bij Haldemann te halen, maar drink dat op naast de open deuren in de zijzaal. Interessant, niet al te rokerig. Ik vind het welletjes en ga terug naar het station.

Twee dagen later bezoek ik in Duitsland voor het eerst de Whisky Fair in Limburg an der Lahn. De Stadthalle is een paar honderd meter van het station. De toegangsprijs bedraagt 7 euro voor de hele dag, inclusief glas. Proeven gaat tegen kontante betaling, beginnend bij 1 euro, maar je krijgt dan ook echt 2 cl, en men is meestal niet krenterig bij het inschenken. Er zouden nog wat watertappunten bijgeplaatst kunnen worden. De keuze aan bizondere bottelingen is hier groter dan op elk ander whiskyfestival dat ik tot dusverre bezocht heb, deze kosten dan vaak ook wel wat meer. Bij veel stands kun je de whisky ook kopen. De Blaue Maus uit Eggolsheim-Neuses in Oberfranken is ook aanwezig, ik neem nog een paar kleine flesjes bij hen mee, en koop ook een krimi die in Schotland -en in distilleerderijen- speelt. Het is redelijk druk, maar er is genoeg ruimte om ook even rustig te zitten. Ik proef, ook vanwege het vrij warme weer in een rustig tempo, er is immers geen tijdsdruk. Dit festival is vanzelfsprekend rookvrij. En ik kom hier beslist nog eens terug. Solothurn misschien ook, maar alleen als het rookvrij is.

Eén reactie to “Een bierfestival en een whiskyfestival”

  1. […] bier-en-trein@xs4all.nl « Waregemse bierhappening Een bierfestival en een whiskyfestival […]

Geef een reactie

