Bier & Trein

Bierreizen, bierfestivals en meer

Bamberg in de bockbiertijd

Posted by Treinjan op 29/10/2005

Oktober 2005

Na een dit keer in het geheel niet bierig bezoek aan mijn zwitserse familie arriveer ik maandagavond weer eens in Bamberg. Een kamer regelen in Spezial is ook ditmaal weer gelukt, het blijkt zelfs dezelfde (tweepersoons-)kamer te zijn als in april jongstleden. Gewoontegetrouw ga ik de eerste avond eten bij Ambräusianum, waar het in het algemeen relatief rustig en niet te rokerig is. Ik bestel meteen bij binnenkomst de Bierprobe, een proefpaletje van de drie huisbieren. Al proevende bestudeer ik de menukaart. Van de bieren bevalt het Weizen me ditmaal niet zo, Helles en Dunkel smaken daarentegen redelijk goed. Terwijl ik eet en een Dunkles drink valt mijn oog op een tekst in gothisch schrift, die wel zo fraai is dat ik ‘m overneem:

Wenn dir zu hoch die Bierpreis scheinen
darfst du deshalb den Wirt nicht greinen
anstatt mit diesem dich zu zanken
sollst du beim Reichstag dich bedanken;
anstatt zu schimpfen und zu wettern,
beschwer dich bei den Volksvertretern
die du in Weisheit und Verstand
im Vorjahr nach Berlin gesandt.
Ertrag die neue Steuer heiter
und – sei das nächste Mal gescheiter.

Dinsdagochtend tref ik aan de ontbijttafel Fred Waltman uit Californië die hier ook logeert. Hij is de maker van de Franconia Beerguide, een van mijn informatiebronnen over Bamberg en het Frankenland.
Het is buitengewoon mooi weer, in de middag is het zelfs warm, en het is al eind oktober! Ik kijk uitgebreid rond in de stad, en doe diverse aankopen, voornamelijk boeken. Lunchen doe ik bij Spezial (rookvrij!), het avondeten nuttig ik bij Mahr’s (gelukkig tamelijk rookarm, omdat ik vrij vroeg ben). Bij Mahr’s proef ik ook het Bockbier. Prima, maar verraderlijk doordrinkbaar. Terug in mijn kamer las ik een korte pauze in, steek dan de straat over naar Fässla voor een glas Bambergator, een doppelbock. Een halve liter alweer veel te makkelijk doordrinkbaar bier van 8,5 %…….. Ik heb die nacht zeer goed geslapen. Woensdagmorgen rustig van start, nog wat rondgekeken, krant gehaald, naar de Bergstadt gelopen, waar ik op de Domplatz een bekende uit Nederland tref, die met een groepje in Fässla verblijft. Hij is voor het eerst in Bamberg en geniet met volle teugen. Vervolgens bezoek ik het Diozesanmuseum naast de Dom, waar o.a. veel oud beeldhouwwerk uit de Dom en andere kerken te zien is. Daarna terug naar Spezial om de flesjes Leidsch Blond op te halen die ik meegebracht heb uit Nederland, en met de bus naar Bischberg. Lekker eten in Zur Sonne, en daarna even gekletst met Herr Schuhmann senior. Ik geef hem de flesjes, en krijg van hem twee flessen bokbier mee, daags tevoren pas afgevuld. De Bockbieranstich (aanslaan eerste vat) zal de dag erna plaatsvinden. En ik dacht nog wel dat mijn tas lichter zou worden…..
In de bus terug naar de stad een telefoontje van Henk, of ik zin heb om met de andere Nederlanders een kleine stadsrondleiding te doen. Herbert, een Bambergse bekende van de organisator van de reis, voert ons via de Dom, Alte Hofhaltung, de Rosengarten van de Neue Hofhaltung, de St. Elisabeth (gevangeniskerk!), en Sandviertel naar het Altes Rathaus. De tour eindigt, hoe kan het ook anders, bij Schlenkerla. Ik drink er een Rauchweizen en de Urbock. Daarna eten we met zijn allen bij Mahr’s. Daar is het een U(=Ungespundetes) en nog een Bock. Tenslotte naar Fässla, en nog een Bambergator. Als ik tenslotte de straat weer oversteek is bij Spezial alles al donker; goed dat je de sleutels altijd meekrijgt.

Donderdagmorgen begint nogal mistig. Ik rijdt nog wat met de stadsbus rond en als ik in Bamberg-Südwest ben is de mist verdwenen. Een aangename wandeling brengt me naar de Altenburg, vroeger een vesting van de prins-bisschoppen. Al klimmende geniet ik van het fraaie uitzicht. Eenmaal boven aangekomen kijk ik eerst nog even rond, en ga dan in het restaurant eten. Erbij drink ik een Benediktiner Dunkel van het vat, gebrouwen door Maisel. Het valt me – in gunstige zin – op dat het in dit toch wat duurdere restaurant heel gewoon is om bier bij het eten te drinken. Het eten en het bier smaken me prima. Na de maaltijd geniet ik nog wat van het uitzicht; de nevel is nu vrijwel geheel verdwenen en je kunt nog een heel stuk verder kijken. Daarna daal ik met een omweg af naar Wildensorg. Onderweg ontmoet ik nog een grote schaapskudde, met herderin en honden. Vanaf Wildensorg neem ik de bus terug naar het centrum.
De bus moet ook stevig klimmen en dalen, met nog een paar maal fraai uitzicht over de stad. Na een kort bezoek aan mijn kamer wandel ik naar Wunderburg om de Keesmann-bock te proeven. Die smaakt voortreffelijk; ze hebben het hier mooi voor mekaar met Mahr’s en Keesmann: tweemaal goed eten en goed bier. Wunderbar! Daarna naar Klosterbrau waar de bock ook al te proeven is; deze is ook niet slecht, maar niet helemaal van hetzelfde niveau. Daarna niet te laat naar bed, want de avond tevoren was het voor mijn doen wel wat laat (en alcoholisch) geworden.

Vrijdag is het weer tijd om te pakken. Koffer en rugtas zijn weer aardig vol en zwaar, dus ik ben blij dat ik niet te vaak hoef over te stappen. En een dag zonder alcohol komt ook wel goed uit, want dit weekend zijn er weer zat festivals om te bezoeken.
Zaterdag staan (vooral) Nederlands bokbieren op het programma. Zoals ik al verwachtte en vreesde zijn er diverse niet in orde (over lekker hebben we het dan nog niet eens gehad). En ook de proefomstandigheden zijn verre van ideaal. Gelukkig zijn er ook nog goede én lekkere bokken te proeven. Maar toch staat een Duits bier bij mij als beste genoteerd (Weihenstephan Korbinian).
Zondag tenslotte weer naar België, voor het festival van Herentals. Hier geen bokbieren, maar genoeg ander spul. En daarmee zit deze vakantie er weer op.

Geef een reactie

